Застосування грейдингової системи оплати праці в Digital-агенції

Loading...
Thumbnail Image
Date
2022
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Видавничий дом «Гельветика», м. Одеса, Україна
Abstract
UKR: У статті розглянуто можливість застосування грейдування у системі оплати праці управлінського персоналу малих та середніх організацій. Описано механізм оцінки посад за методикою компанії HayGroup, на основі якої здійснюється побудова сітки грейдів, а також вилки заробітної плати. Наведено алгоритм впровадження грейдингової системи оплати праці, показники для оцінки посад. Як об’єкт дослідження було обрано організацію digital-індустрії, на прикладі якої показано можливості використання системи грейдів для малих та середніх організацій. Впровадження такої системи дозволяє забезпечити об’єктивну диференціацію заробітної плати, розробити конкурентоспроможну та прозору компенсаційну політику, створити тісний взаємозв’язок між результатами праці та винагородою.
ENG: The article considers the option of using grading in the system of remuneration of the management staff of small and medium-sized businesses. Peculiarities and development tendencies of HR management processes of modern companies engaged in Internet marketing are studied. The authors state that there is an urgent need for an objective system of basic salaries, which should focus on the in-company value of a position, take into account the specialist’s market value, motivate employees to improve their professionalism, be flexible, transparent, have a single mechanism for determining and changing salaries. Grading belongs to that sort of a system. Grading involves grouping positions following specific criteria to standardize corporate salary. Grading is applied in various types of business. The article examines the possibility and feasibility of implementing grading in digital companies. The authors describe the mechanism of job evaluation following the HayGroup method, which is a basis for the construction of a grade chart and salary range. It is provided the algorithm for the introduction of a salary grade scale and a detailed description of each stage of its introduction. There are five main criteria for job evaluation: professional knowledge in the subject area, complexity and diversity, interaction skills, problem-solving abilities, and responsibility. Evaluation criteria in a digital agency should be rather personal and specialized than formal and generalized. All stages and activities result in a single grade chart of the digital agency. It is shown that grading in Internet marketing is an effective system that combines methods of analysis, job evaluation and description, and ways to form job requirements. The introduction of a grading system will improve the staff’s motivation, as an employee strives for efficiency by focusing on the corporate system of career values created by job ranking. The system is transparent and allows the employee to find out how much he “costs” and what can be done to increase his own value.
Description
A. Kramarenko: ORCID 0000-0002-0386-9751; M. Vyshnevska: ORCID 0000-0002-3580-0564
Keywords
грейдинг, система грейдів, грейдингова система оплати праці, етапи побудови системи грейдів, метод напрямних таблиць Хея, grading, grading system, salary grading system, stages of grading system construction, Hay Guide Chart Profile Method, КМ (ІПБТ)
Citation
Крамаренко А. В., Вишневська М. К. Застосування грейдингової системи оплати праці в Digital-агенції. Економіка та суспільство. 2022. № 36. DOI: 10.32782/2524-0072/2022-36-14.