Multi-Criteria Evaluation of Professional Qualities of Railway Dispatching Personnel Using Computer Simulations

Loading...
Thumbnail Image
Date
2022
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Dnipro University of Technology, Dnipro
Abstract
ENG: Purpose. Development of a formal method to evaluate professional training of operating and dispatching personnel of railway stations. Methodology. Simulation approaches to generate performance indicators of a human dispatcher under the specified operational conditions are selected as well as techniques of cluster and discriminant analysis to evaluate the obtained results. Findings human factor is one of the main factors determining the performance of technical systems in general and the efficiency of a railway transportation system in particular. Analysis of the transport accident causes demonstrates that from 63 to 95 % of them are related to some extent to a human factor. In this regard, a problem of objective assessment of dispatching staff training quality and its effect on the indices of railway transportation functioning, including the operation safety is reflected in this article. Based on investigations carried out and the results obtained the operator training simulator of railway station was developed. Originality. A simulator is improved of the railway station functioning while using deterministic finite automat formalizing the procedures. The proposed approach helps simulate processes taking place at the railway stations and resulting from the correct actions by operators as well as the incorrect ones. In addition, the paper proposes the improved method to evaluate professional training of station operators based upon the cluster and discriminant analysis providing HF impact minimization in the process of the problem solving. Practical value. The approaches have been proposed to apply while developing training equipment for station operators. On the one hand, formal methods of cluster and discriminant analysis help provide human participation in the evaluation of professional training of station operators at the stage of training sample formation to be analysed. On the other hand, they make it possible to identify the trainee affiliation with a group of the defined training level and prevent from HF impact while evaluating training results of certain applicants.
UKR: Мета. Розробка формальних методів оцінки професійної підготовки оперативно-диспетчерського персоналу залізничних станцій. Методика. В якості методів дослідження обрані методи імітаційного моделювання для отримання показників роботи людини-диспетчера в заданих експлуатаційних умовах, а також методи кластерного й дискримінантного аналізу для оцінки отриманих результатів. Результати. Людський фактор є одним з основних чинників, що визначає ефективність функціонування технічних систем у цілому та залізничної транспортної системи зокрема. Аналіз причин транспортних пригод показує, що від 63 до 95 % із них тим чи іншим чином пов’язані з людським фактором. У зв’язку з цим проблема об’єктивної оцінки якості підготовки оперативно-диспетчерського персоналу та його впливу на показники якості й функціонування залізничного транспорту, у тому числі показники безпеки, розглянуті у цій статті. На основі виконаних досліджень та їх результатів був розроблений тренажер чергового по залізничній станції. Наукова новизна. Полягає у вдосконаленні імітаційної моделі функціонування залізничної станції на основі використання детермінованих кінцевих автоматів для формалізації технологічних процесів. Запропонований підхід дозволяє імітувати процеси, що відбуваються на залізничних станціях як у результаті правильних, так і помилкових дій чергових по станціях. Також у роботі запропоновано удосконалений метод оцінки професійної підготовки черговим по станціях, заснований на застосуванні методів кластерного й дискримінантного аналізу, що забезпечує зниження впливу суб’єктивних факторів при вирішенні даного завдання. Практична значимість. Запропоновані методи використані при розробці тренажерів чергових по станціях. Використання формальних методів кластерного й дискримінантного аналізу дозволяє, з одного боку, забезпечити участь людини в оцінці рівня професійної підготовки чергових по станціях на етапі формування навчальної вибірки для аналізу, а з іншого – формально встановлювати належність тренованого до групи певного рівня підготовки та виключити вплив суб’єктивних факторів при оцінці результатів тренування окремих претендентів.
Description
A. Ursarova: ORCID 0000-0002-2879-8857; R. Mussaliyeva: ORCID 0000-0001-8867-9932; B. Mussabayev: ORCID 0000-0002-1794-7554; D. Kozachenko: ORCID 0000-0003-2611-1350; R. Vernyhora: ORCID 0000-0001-7618-4617
Keywords
railway transport, traffic safety, human factor, professional selection, training facilities, simulation modelling, залізничний транспорт, безпека руху, людський фактор, професійний відбір, тренажер, імітаційне моделювання, КУЕР, КТВ
Citation
Ursarova A., Mussaliyeva R., Mussabayev B., Kozachenko D., Vernyhora R. Multi-Criteria Evaluation of Professional Qualities of Railway Dispatching Personnel Using Computer Simulations. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu. 2022. № 2. Р. 141–147. DOI: 10.33271/nvngu/2022-2/141.