Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/12366
Title: Улучшение условий разделения отцепов на стрелках горок средней мощности
Other Titles: Поліпшення умов розділення відчепів на стрілках гірок середньої потужності
Improvement of the Conditions of Separation of Cuts on the Humps of Middle Power Slides
Authors: Бобровский, Владимир Ильич
Борычева, Светлана Викторовна
Германюк, Юлия Николаевна
Keywords: сортировочная горка
отцеп
разделительная стрелка
тормозная позиция
сортувальна гірка
відчеп
розділова стрілка
гальмівна позиція
sorting hump
cut
dividing switch
brake position
КТВ
КТТ (ЛФ)
Issue Date: 2020
Publisher: Днепровский национальный университет железнодорожного транспорта имени академика В. Лазаряна, Днепр
Citation: Бобровский В. И., Борычева С. В., Германюк Ю. Н. Улучшение условий разделения отцепов на стрелках горок средней мощности. Транспортні системи і технології перевезень. Дніпро, 2020. Вип. 20. С. 5–11. DOI: 10.15802/tstt2020/217385.
Abstract: RU: Целью работы является улучшение условий разделения отцепов на стрелках горок средней мощности путем совершенствования конструкции их горочной горловины. Методика. Исследования конструкции горочной горловины были выполнены с использованием имитационного моделирования процесса скатывания расчетной группы отцепов на горке средней мощности, с помощью которого определяются оптимальные режимы торможения отцепов. Результаты. Установлено, что на сортировочных горках средней мощности в горочных горловинах с одной тормозной позицией на спускной части горки целесообразно выполнить удлинение стрелочной зоны, расположенной за тормозной позицией. Это позволит увеличить интервалы между отцепами на разделительных стрелках и за счет этого повысить качество интервального регулирования скорости отцепов при расформировании составов. Научная новизна. Впервые были установлены зависимости интервалов между отцепами на разделительных стрелках пучков путей горки от величины удлинения ее стрелочной зоны, расположенной за тормозной позицией на спускной части горки. Практическая значимость. Полученные результаты могут быть использованы для совершенствования конструкции горок и повышения эффективности сортировочного процесса на горках средней мощности.
UK: Метою роботи є поліпшення умов розділення відчепів на стрілках гірок середньої потужності в результатів досконалення конструкції їх гіркової горловини. Методика. Дослідження конструкції гіркової горловини були виконані на основі імітаційного моделювання процесу скочування розрахункової групи відчепів на гірці середньої потужності з використанням ітераційного методу оптимізації режимів гальмування відчепів. Результати. Встановлено, що на сортувальних гірках середньої потужності в гіркових горловинах з однією гальмівною позицією на спускний частини гірки доцільним є подовження стрілочної зони, розташованої за гальмівною позицією. Це дозволить збільшити інтервали між відчепами на розділових стрілках і за рахунок цього підвищити якість інтервального регулювання швидкості відчепів при розформування составів. Наукова новизна. Вперше були встановлені залежності інтервалів між відчепами на розділових стрілках пучків колій гірки від величини подовження її стрілочної зони, розташованої за гальмівною позицією на спускний частини гірки. Практична значимість. Отримані результати можуть бути використані для удосконалення конструкції гірок і підвищення ефективності сортувального процесу на гірках середньої потужності.
EN: The aim of the work is to improve the conditions for the separation of cuts on the switch of humps of medium power as a result of improving the design of their hump neck. Methodology. Studies of the design of the throat neck were carried out on the basis of a simulation of the rolling process of the calculated group of cuts on a hump of medium power using an iterative method of optimizing the braking modes of cuts. Results. It has been established that on medium-sized sorting hills in hump necks with one braking position on the downhill part of the hump, it is advisable to lengthen the switch zone located behind the braking position. This will increase the intervals between the cuts on the dividing switches and thereby improve the quality of the interval control of the speed of the cuts when the trains are disbanded. Scientific novelty. For the first time, the dependences of the intervals between the cuts on the dividing switches of the hillside bundles of the hump on the elongation of its switch zone located behind the brake position on the downhill of the hump were established. Practical significance. The results can be used to improve the design of humps and increase the efficiency of the sorting process on humps of medium power.
Description: В. Бобровский: ORCID 0000-0001-8622-2920; С. Борычева: ORCID 0000-0002-2064-6621; Ю. Германюк: ORCID 0000-0002-4905-8313
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/12366
http://tstt.diit.edu.ua/article/view/217385/pdf_196
http://tstt.diit.edu.ua/article/view/217385
ISSN: 2222-419Х
2313-8688
Other Identifiers: doi: https://doi.org/10.15802/tstt2020/217385
Appears in Collections:Статті КТВ
Статті КТТ (ЛФ)
Випуск 20 (ТСТП)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bobrovsky.pdf175,61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.