Бібліотеки закладів вищої освіти в умовах невизначеності: особливості організації віддаленої роботи персоналу

Loading...
Thumbnail Image
Date
2020
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ВЦ КНУКіМ, м. Київ
Abstract
UKR: Невизначеність поточного навчального року та довгострокового майбутнього в закладах вищої освіти (ЗВО) України і світу, суттєві зміни у національній вищій освіті, дистанціювання процесів навчання й досліджень вимагають термінового комунікативного перезавантаження бібліотек. Мета статті: а) визначення та характеристика особливостей організації віддалено працюючих команд (колективів) бібліотек ЗВО на етапі переведення бібліотечних колективів на дистанційну роботу; б) виявлення підходів, які вже мають місце в Україні в умовах розвитку епідемії COVID-19. Автором досліджувався адміністративний аспект початкового етапу організації переведення колективів бібліотек ЗВО України на дистанційну роботу в перші 2 місяці (13.03–13.05.2020 р.) запровадження карантину в зв’язку з пандемією COVID-19. Здійснено ґрунтовний аналіз фахової літератури, сайтів бібліотек і бібліотечних асоціацій, соціальних мереж та саморефлексії власного досвіду як директорки університетської бібліотеки під час пандемії. Проведені інтерв’ю (22–24 квітня 2020 р.) із 8 директорами бібліотек ЗВО України з метою кращого розуміння організаційних моментів при необхідності швидкого переведення персоналу на віддалену роботу. Здійснено онлайн-анкетування (25–31 травня 2020 р.) 63 керівників і провідних фахівців бібліотек ЗВО України на тему «Моделі віддаленої роботи колективів університетських бібліотек в умовах невизначеності». Визначено першочергові дії керівництва бібліотеки та етапи цих дій при переведенні бібліотечних колективів на віддалену роботу. Виявлено та охарактеризовано чотири моделі організації віддалено працюючих команд (колективів): Модель 1 – «Еталонна»; Модель 2 – «Профі»; Модель 3 – «Стартова»; Модель 4 – «Zero conditional» (умовно нульова). Згідно з аналізом даних онлайн-анкетування, до Моделі 1 свою бібліотеку віднесли 11,11 % респондентів, до Моделі 2 – 50,79 %, до Моделі 3 – 38,10 %, до Моделі 4 – 0 %. Також 93,65 % респондентів підтвердили, що в бібліотеках ЗВО України відбулася швидка адаптація бібліотекарів до віддаленої роботи, обов’язковий компонент якої – поліпшення професійних компетентностей.
ENG: Uncertainty of the current academic year and long-term future in higher education institutions of Ukraine and the world, significant changes in national higher education, distancing of learning and research processes require urgent communicative reloading of libraries. The purpose of the article: a) definition and characteristics of the organization of remotely working teams (teams) of libraries of higher education institutions at the stage of transfer of library teams to remote work; b) identification of approaches that already take place in Ukraine in the context of the COVID-19 epidemic. The author has investigated the administrative aspect of the initial stage of the organization of the transfer of higher education libraries of Ukraine to remote work in the first 2 months (13.03–13.05.2020) of the introduction of quarantine in connection with the pandemic COVID-19. A thorough analysis of professional literature, sites of libraries and library associations, social networks, and self-reflection of the author’s own experience as a director of the university library during the pandemic has been carried out. Interviews (April 22–24, 2020) with 8 directors of higher education libraries of Ukraine were conducted in order to better understand the organizational aspects of the need for rapid transfer of employees to remote work. An online survey among 63 heads and leading specialists of higher education libraries of Ukraine on the topic “Models of remote work of university library teams in conditions of uncertainty” (May 25–31, 2020) was conducted. The priority actions of the library management and stages of these actions at the transfer of library collectives to remote work are defined. Four models of organization of remotely working teams (collectives) have been revealed and characterized: Model 1 – Standard; Model 2 – Pro; Model 3 – Starting; Model 4 – Zero conditional. According to the analysis of online survey data, 11.11 % of respondents attributed their library to Model 1, 50.79 % to Model 2, 38.10 % to Model 3, and 0 % to Model 4. Also, 93.65 % of respondents confirmed that higher education libraries of Ukraine have rapidly adapted librarians to remote work, an obligatory component of which is the improvement of professional competencies.
RUS: Неопределенность текущего учебного года и долгосрочного будущего в учреждениях высшего образования мира и Украины, существенные изменения в национальном высшем образовании, дистанцирование процессов обучения и исследований требуют срочной коммуникативной перезагрузки библиотек. Цель статьи: а) определение и характеристика особенностей организации отдаленно работающих команд (коллективов) библиотек высших учебных заведений на этапе перевода библиотечных коллективов на дистанционную работу; б) выявление подходов, которые уже имеют место в Украине в условиях развития эпидемии COVID-19. Автором исследовался административный аспект начального этапа организации перевода коллективов библиотек вузов Украины на дистанционную работу в первые 2 месяца (13.03–13.05.2020 г.) введения карантина в связи с пандемией COVID-19. Осуществлен основательный анализ профессиональной литературы, сайтов библиотек и библиотечных ассоциаций, социальных сетей и саморефлексия собственного опыта как директора университетской библиотеки во время пандемии. Проведены интервью (22–24 апреля 2020 г.) с 8 директорами библиотек вузов Украины с целью лучшего понимания организационных моментов при необходимости быстрого перевода персонала на удаленную работу. Осуществлено онлайн-анкетирование (25–31 мая 2020 г.) 63 руководителей и ведущих специалистов библиотек вузов Украины на тему «Модели удаленной работы коллективов университетских библиотек в условиях неопределенности». Определены первоочередные действия руководства библиотеки и этапность этих действий при переводе библиотечных коллективов на удаленную работу. Выявлено и охарактеризовано четыре модели организации отдаленно работающих команд (коллективов) Модель 1 – «Эталонная»; Модель 2 – «Профи»; Модель 3 – «Стартовая»; Модель 4 – «Zero conditional» (условно нулевая). Согласно анализу данных онлайн-анкетирования, к Модели 1 свою библиотеку отнесли 11,11 % респондентов, к Модели 2 – 50,79 %, к Модели 3 – 38,10 %, к Модели 4 – 0 %. Также 93,65 % респондентов подтвердили, что в библиотеках вузов Украины состоялась быстрая адаптация библиотекарей к удаленной работе, обязательный компонент которой – улучшение профессиональных компетенций.
Description
Т. Колесникова: ORCID 0000-0002-4603-4375
Keywords
бібліотеки закладів вищої освіти, управління бібліотекою, організація роботи віддалених команд, моделі віддалено працюючих колективів, бібліотечний персонал, COVID-19, Україна, higher education libraries, library management, organization of remote teams, models of remotely working teams, library staff, Ukraine, библиотеки высших учебных заведений, управление библиотекой, организация работы удаленных команд, модели отдаленно работающих коллективов, библиотечный персонал, Украина, НТБ
Citation
Колесникова Т. Бібліотеки закладів вищої освіти в умовах невизначеності: особливості організації віддаленої роботи персоналу. Український журнал з бібліотекознавства та інформаційних наук. 2020. № 6. С. 40-61. DOI: 10.31866/2616-7654.6.2020.218608.