Парадигма інноваційного розвитку залізничних компаній

Loading...
Thumbnail Image
Date
2020
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ТОВ "ДКС Центр", Київ
Abstract
UKR: У статті розроблено парадигму інноваційного розвитку компаній, яка враховує основні загрози, що перешкоджають інноваційному розвитку пасажирських компаній залізничного транспорту, а також фактори, що є поштовхом до інноваційного розвитку цих суб'єктів господарювання. Авторами наголошено, що до основних факторів, які безпосередньо впливають на діяльність підприємств, що займаються залізничним туризмом, слід віднести: наявність розвиненої залізничної інфраструктури; наявність у безпосередній близькості до залізниці розвиненої туристичної інфраструктури; наявність курортно-рекреаційних місць, які можуть бути цікаві потенційним туристам; попит на залізничний туризм; високий рівень обслуговування впродовж надання туристичних залізничних перевезень; гнучка цінова політика. Визначено теоретично-методологічні основи інноваційного розвитку компаній, які базуються на селективно відібраних наукових знаннях, методах і прийомах та спрямовані на формування системно-логічних результатів, що забезпечить активізацію інноваційного розвитку пасажирських компаній залізничного транспорту. Запропоновано методичний підхід та механізм інноваційного розвитку пасажирських компаній задля підвищення ефективності їх функціонування за рахунок надання додаткових послуг туристичним фірмам і агентам.
ENG: The article elaborates the paradigm of innovative development of companies, which takes into account the main threats that hinder the innovative development of passenger companies of railway transport. Factors have been developed that are the impetus for the innovative development of these entities. The theoretical and methodological foundations of innovative development of companies based on selectively selected scientific knowledge, methods and techniques are determined. They are aimed at the formation of system-logical results, which will stimulate the innovative development of passenger companies of railway transport. It is proved that among the main tasks of today is the creation of innovative systems for the development of companies that will meet the demands and challenges of the times. These tasks are updated in view of the active participation of domestic companies in general civilization processes that require in-depth understanding of their own identity. In order to find its unique place in the conditions of fast development of innovations of the modern intellectual platform. The article is devoted to the substantiation of theoretical and methodological postulates of innovative development of passenger companies through the organization of railway tourism in modern economic conditions, which are formed under constant influence of internal and external factors. The concept of innovative development of a passenger company was developed. It allows to establish the regularities of innovative management processes under conditions of dynamically changing exogenous and endogenous environment. The mechanism of innovative development of passenger companies was created. The essence of it is the systematic combination of socio-economic, motivational, organizational, legal and other processes of management. It is emphasized that the provision of a full range of tourist services, transfer services, sightseeing excursions will allow the passenger companies to determine the scope of their activity in the organization of railway tourism, as well as to determine rational conditions and areas of use of railway transport in a competitive market of tourist services, while optimizing the financing of creative innovative. Methodical approach to innovative development of passenger companies and increase their efficiency by providing additional services to travel companies and agents. This approach takes into account the optimal distribution of the functions of the railway company between the Ukrzaliznytsya joint stock company, tour operators or agents and private companies and individuals.
Description
Л. Марценюк: ORCID 0000-0003-4121-8826, В. Запорожець: ORCID: 0000-0002-8415-0203
Keywords
залізничний транспорт, залізничний туризм, інноваційний розвиток, парадигма інноваційного розвитку, пасажирські компанії, railway transport, rail tourism, innovative development, the paradigm of innovative development, passenger companies, КЕМ
Citation
Марценюк Л. В., Запорожець В. М. Парадигма інноваційного розвитку залізничних компаній. Економіка та держава. 2020. № 2. С. 32–38. DOI: 10.32702/2306-6806.2020.2.32.