Підвищення ефективності експлуатації рухомого складу залізничного транспорту при перевезенні зернових вантажів (дисертація)

Loading...
Thumbnail Image
Date
2020
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна
Abstract
UKR: Дисертація присвячена проблемі підвищення ефективності системи експлуатації рухомого складу при перевезенні зернових вантажів залізничним транспортом на експорт. У дисертації виконано всебічний аналіз проблеми підвищення ефективності залізничних перевезень зернових вантажів до морських портів на експорт. Серед основних проблем – значна розпорошеність станцій навантаження та недосконала система планування перевезень. Для подолання цих проблем пропонується впроваджувати відправницьку маршрутизацію, а її планування здійснювати з використанням наукового підходу. Отримано комплекс залежностей, що визначають ефективність використання залізничного транспорту при перевезенні зерна в залежності від відстані, форми власності вагонів та системи організації перевезень. Для оцінки ефективності різних варіантів технології перевезень зерна використано удосконалену імітаційну модель залізничного напрямку. Для визначення можливих районів концентрації навантаження зерна розроблено методику, що базується на методах кластерного аналізу та багатокритеріальної оптимізації. Отримане рішення дозволяє охопити відправницькою маршрутизацією 7,5 млн. т. зерна. Виконані дослідження показали, що маршрутизація дозволяє скоротити обіг вагона при перевезенні зерна у порт на 27%...50%, а продуктивність вагона збільшити на 25…75%.
RUS: Диссертация посвящена проблеме повышения эффективности системы эксплуатации подвижного состава при перевозке зерновых грузов железнодорожным транспортом на экспорт. В диссертации выполнен всесторонний анализ проблемы повышения эффективности железнодорожных перевозок зерновых грузов к морским портам на экспорт. Среди основных проблем – значительная распыленность станций погрузки и несовершенная система планирования перевозок. Для преодоления этих проблем предлагается внедрять отправительской маршрутизацию, а ее планирование осуществлять с использованием научного подхода. Получен комплекс зависимостей, определяющих эффективность использования железнодорожного транспорта при перевозке зерна в зависимости от расстояния, формы собственности вагонов и системы организации перевозок. Для оценки эффективности различных вариантов технологии перевозок зерна использована усовершенствованная имитационная модель железнодорожного направления. Для определения возможных районов концентрации погрузки зерна разработана методика, основанная на методах кластерного анализа и многокритериальной оптимизации. Полученное решение позволяет охватить отправительской маршрутизацией 7,5 млн. т. зерна. Выполненные исследования показали, что маршрутизация позволяет сократить оборот вагона при перевозке зерна в порт на 27%...50%, а производительность вагона увеличить на 25...75%.
ENG: The dissertation contains the results obtained by the author, which together solve the scientific and practical problem of increasing the efficiency of transporting grain cargo by rail to seaports by improving the operating system of the rolling stock. The aim of the study is to increase the efficiency of the wagon fleet in the transportation of grain to sea ports through the introduction of senders routing of wagon flows. The scientific results obtained in the thesis, as well as the developed methods, can be used to improve and evaluate the system of organization of wagon flows for the transportation of grain cargo by rail to ports for export, planning the distribution of grain cars for loading and traction rolling stock for grain trains. The main text of the dissertation consists of four sections. The first section contains a comprehensive analysis of the problem of improving the efficiency of rail transportation of grain cargo to seaports for export. Now Ukraine is confidently taking a leading position among world grain producers and exporters. More than 95% of Ukrainian grain export is carried out through seaports; more than 60% of grain cargoes are delivered to ports by rail. The analysis shows that the existing system of rail transportation of grain goods for export often shows its inefficiency. Among the main problems are the considerable dispersion and low loading capacity of the stations, the deterioration of wagons and the imperfect system of handling them, the shortage of locomotive traction, and the organization of transportation mainly by wagon consignments. One of the ways to increase the competitiveness of domestic grain on world markets is to build an effective system for operating rolling stock of railway transport in organizing export transportation. An analysis of scientific sources and railway experience in other countries shows that the most promising direction for improving the system of transportation of bulk goods, in particular grain, is the routing of wagon flows. The second section analyzes the existing system for ensuring the export of Ukrainian grain and explores the parameters of wagon flows with grain in the direction of seaports. The system for exporting grain includes a grain storage system, transshipment facilities at sea ports and a grain transportation system. The analysis showed that the existing elevator and port infrastructure, as well as its development dynamics, give reason to positively assess the opportunities for mastering promising volumes of Ukrainian grain export. Grain is transported from linear elevators to ports by rail (up to 70% of the volume), road (about 30%) and river (up to 3%) transport. One of the key problems of the existing system of rail transportation of grain car-go is the significant deterioration of the cars fleet, as well as an inefficient system of their operation. So, since 2016, the grain-cars fleet has increased by 40%, but wagons turnover has increased by 30%. One of the reasons for this situation is the significant dispersion of grain loading stations. One way to solve this problem is to concentrate loading grain at the nodal stations. In the third section, a set of dependencies is obtained that determine the efficiency of using road or rail transport for the transportation of grain goods depending on the distance, type of rolling stock ownership and the operating system of the rolling stock. The dissertation found that rail transport is more competitive than road transport at distances of more than 150 km when transported in Ukrzaliznytsia wagons and at distances of more than 500 km in new own wagons. It was determined that the mini-mum additional costs that are associated with the accumulation of cargo for the route train are achieved with a period of 4 ... 6 days and a distance of road transport up to 30 km. In addition, it was found that with the existing infrastructure for the accumulation and formation of the route train, the sender can reduce transportation costs by 30 UAH for each ton of grain, in comparison with carload shipments, and if there is also a fleet of own wagons – by 50...60 UAH / t Given the stochastic nature of the railways work, it is advisable to use simulation modeling to evaluate the effectiveness of various options for the technology of rail transportation of grain cargo to sea ports. For this purpose, in the dissertation, the simulation model of freight transportation in the railway direction was improved by taking into account the possibility of organizing the movement of shipping routes from hub loading stations, in particular according to a schedule. This model allows you to study the effectiveness of different technologies for organizing wagon flows with grain. In the fourth section, a methodology has been developed for choosing nodal stations and concentration areas of grain loading for the formation of route trains, which is based on the use of cluster analysis apparatus, set theory and multi-criteria optimization. This methodology allows to take into account both the set of infrastructural and technological parameters of the transport network and operational and economic criterions of effectiveness. The task of forming loading concentration areas around the node stations is formalized as a multi-criteria optimization problem with Boolean variables. In the final decision, 70 stations were included in 24 districts of grain loading concentration, which, with minimal additional costs, provides the maximum total volume of grain loading by route trains of about 7.5 million tons per year. Studies carried out using the developed simulation model showed that the use of sender routing reduces the wagon turnover when transporting grain to the port by 27%, and the use of technology for the movement of route trains by schedule allows to reduce the wagon turnover by 50% and increase its productivity up to 2 times, by compared to carloads.
Description
Р. Рустамов: ORCID 0000-0002-5860-1840
Захист – 08 жовтня 2020 р., Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна
Keywords
експорт зерна, залізничні перевезення, експлуатація вагонів, маршрутизація перевезень, концентрація навантаження, імітаційне моделювання, обіг вагону, экспорт зерна, железнодорожные перевозки, эксплуатация вагонов, маршрутизация перевозок, концентрация погрузки, имитационное моделирование, оборот вагона, grain export, rail transportation, wagon operation, routing, loading concentration, simulation, wagon turnover, КТВ
Citation
Рустамов Р. Ш. Підвищення ефективності експлуатації рухомого складу залізничного транспорту при перевезенні зернових вантажів : дис. ... канд. техн. наук : 05.22.20. Дніпро, 2020. 198 с.