Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/12030
Title: Cartesian Personal Metaphysics
Other Titles: Особистісна метафізика картезія
Личностная метафизика картезия
Authors: Malivskyi, Anatolii M.
Keywords: metaphysics
Descartes
anthropology
reductionism
science
ethics
art
метафізика
Декарт
антропологія
редукціонізм
наука
етика
мистецтво
метафизика
антропология
редукционизм
наука
этика
искусство
КФС
Issue Date: 2020
Publisher: Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпро
Citation: Malivskyi A. M. Cartesian Personal Metaphysics. Антропологічні виміри філософських досліджень. 2020. Вип. 17. С. 156–167. DOI: https://doi.org/10.15802/ampr.v0i17.206811.
Abstract: EN: Purpose. To consider the personal nature of Cartesian metaphysics. Its implementation involves: a) outlining methodological changes in the philosophy of the twentieth century; b) analysis of ways to interpret anthropological component of philosophizing in Descartes studies; c) appeal to Descartes’ texts to clarify the authentic form of his interpretation of metaphysics. Theoretical basis. I base my view of Descartes’ legacy on the conceptual positions of phenomenology, existentialism and hermeneutics. Originality. Based on Descartes’ own concept of teaching, the author substantiates the personal nature of Cartesian metaphysics. Important prerequisites for its comprehension are attention to the ethical motive as the driving force of philosophizing and recognition of the importance of the poetic worldview. The idea of the basic role of poetics finds its meaningful confirmation in the texts of the philosopher, who interprets the main areas of philosophy (science, morality and medicine) as the forms of art. Conclusions. Based on his own vision of anthropology and metaphysics as the forms of completion of the revolution initiated by Copernicus, the author defends the idea of the constitutive presence of personality in Descartes’ metaphysics. In the process of studying the research literature, methodological guidelines are outlined in the form of the importance of personal determination of the search for truth, the key role of ethical motive and art as components of philosophizing. The thesis about the poetic form of presentation of metaphysics by Descartes as a form of fixation of its personal dimension is substantiated.
UK: Мета. Основною метою статті є дослідження особистісної природи картезіанської метафізики. Її реалізація передбачає: а) окреслення методологічних зрушень в філософії ХХ століття; б) аналіз способів тлумачення в декартознавсті антропологічної компоненти філософування; в) звернення до текстів Декарта для уточнення автентичної форми тлумачення ним метафізики. Теоретичний базис. Свій погляд на спадщину Декарта я засновую на концептуальних положеннях феноменології, екзистенціалізму та герменевтики. Наукова новизна. Виходячи з власної концепції вчення Декарта, автор обґрунтовує особистісний характер картезіанської метафізики. Важливими передумовами її осягнення є увага до етичного мотиву як рушійної сили філософування та визнання значущості поетичного світосприйняття. Ідея базової ролі поетики знаходить своє змістовне підтвердження в текстах філософа, який тлумачить основні сфери філософії (науку, мораль та медицину) як форми прояви мистецтва. Висновки. Спираючись на власне бачення антропології та метафізики як форм завершення розпочатої Коперником революції, автор обстоює ідею конститутивної присутності особистості в метафізиці Декарта. В процесі вивчення дослідницької літератури окреслюються методологічні орієнтири у вигляді важливості особистого виміру шукань істини, ключової ролі етичного мотиву та мистецтва як компоненти філософування. Обґрунтовується теза про поетичну форму викладу метафізики у Декарта як форму фіксації її особистісного виміру.
RU: Цель. Основной целью статьи является изучение личностного характера картезианской метафизики. Ее реализация предполагает: а) фиксацию методологических сдвигов в философии ХХ века; б) анализ способов интерпретации антропологической составляющей философствования в декартоведении; в) обращение к тек стам Декарта для уточнения аутентичной формы изложения им собственной метафизики. Теоретический базис. Свой подход я базирую на концептуальных положениях феноменологии, экзистенциализма и герменевтики. Научная новизна. Исходя из собственной концепции учения Декарта, автор обосновывает личностный характер картезианской метафизики. Важными предпосылками ее постижения являются внимание к этическому мотиву как движущей силе философствования и признание значимости поэтического восприятия. Идея базисной роли поэтики находит свое содержательное подтверждение в текстах философа, который истолковывает основные сферы философии (науку, мораль и медицину) как формы проявления искусства. Выводы. Опираясь на собственное понимание антропологии и метафизики как форм завершения революции Коперника, автор обосновывает идею конститутивного присутствия личности в метафизике Декарта. В процессе изучения исследовательской литературы обрисовываются методологические ориентиры в виде важности личностного измерения искания истины, ключевой роли этического мотива и искусства как компонента философии. Обосновывается идея важности для нас поэтической формы изложения метафизики как способа фиксации личностного измерения метафизики Декарта.
Description: A. Malivskyi: ORCID 0000-0002-6923-5145
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/12030
http://ampr.diit.edu.ua/article/view/206811/206768
http://ampr.diit.edu.ua/article/view/206811
Other Identifiers: DOI: https://doi.org/10.15802/ampr.v0i17.206811
Appears in Collections:Статті КФС
Випуск 17 (АВФД)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Malivskyi.pdf713,07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.