Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11977
Title: Наративи пізнання та архітектура в трансформаціях постмодерну
Other Titles: The Narratives of Knowledge and Architecture in the Postmodern Transformations
Authors: Пшінько, Олександр Миколайович
Pshinko, Oleksandr M.
Keywords: постмодернізм
архітектура
трансформації постмодерну
postmodernism
architecture
postmodern transformations
КУПББМ
Issue Date: 2013
Publisher: Навчальна книга - Богдан, Тернопіль
Citation: Пшінько, О. М. Наративи пізнання та архітектура в трансформаціях постмодерну / О. М. Пшінько // Гендерні дослідження: прикладні аспекти : наук. монографія / за наук. ред. В. П. Кравця. – Тернопіль : Навчальна книга - Богдан, 2013. – § 2.3. – С. 124–131.
Abstract: UK: В останні роки суперечки про природу і характер знання постмодерну займають особливе місце. Архітектура постмодерна, безсумнівно, розглядається як послання кінця сучасного світу. Саме архітектура принесла концептуальні зрушення в багатьох областях постмодерністської культури. Ця архітектура, яка з часів Середньовіччя перебувала під впливом набору таких символічних і довідкових функцій, як «Розум», «Представлення», «Історія». Сучасна філософія почалася з «загибелі світу»; сучасна архітектура почалася з реконструкції абатства базиліки Сен-Дені в Парижі абатом Сугерієм. Сугерія назвав свою роботу «opus modernum», відкривши надзвичайно впливовий архітектурний стиль, який став відомим як готика. З часів Середньовіччя мотивувало почуття антагонізму між «тоді» і «зараз», а історичні періоди на Заході змінювали один одного в протиріччі з тим, що було раніше. Останнє характерно для західної культури в цілому. Архітектура стверджує, що має особливу дату початку постмодернізму. Згідно Ч. Дженксу, реконструкція призового комплексу в Сент-Луїсі в 1972 році проголосила смерть модернізму в архітектурі. Також в 1972 році американський архітектор Р. Вентурі і інші постмодерністи запропонували архітектуру «коміксів» – еклектичну, неоднозначну, невибагливу. Постмодерністська архітектура (і постмодернізм в цілому) свідомо підриває такі принципи, як цінність, порядок, значення, ідентичність. Протиріччя постмодерністської і сучасної теорії і практики можнао побачити на політичному та соціальному тлі нового глобалізованого світу. Складність їх протистояння розглядається як результат нашої особливо суперечливої епохи. Деякі стверджують, що архітектура – найкраща реклама радикальної теорії постмодерну, але насправді постмодерністські архітектори – як і модерністські експериментатори – не змогли змінити світ капіталізму, оскільки неможливо винайти історію, просто змінивши зовнішній вигляд будівель. У наш час плюралізм, множення відмінностей постмодернізму фактично залишається електронним симулятором, тому це ілюзія. Гіпермодернізм і захист прав споживачів винайшли новий тип – «споживач знань». Багато вчених ставлять запитання: «Чи є постмодернізм – його культура, мистецтво і історія – реальністю або віртуальністю?» Даючи відповідь на це актуальне питання, варто згадати знамениті слова Т. Адорно: «Протилежністю знання є не невігластво шляхом обману та шахрайства».
EN: In the recent years debates over the nature and character of postmodern knowledge have occupied a special place. Postmodernist architecture is undoubtedly considered as the message of the end of the modern world. It is the architecture that has brought a conceptual shift in many domains of postmodern culture. It is the architecture that since the Middle Ages has been influenced by a set of such symbolic and referential functions as «Reason», «Representation», «History». Modern philosophy began with «the loss of the world»; modern architecture began with the reconstruction of the abbey basilica of St. Denis in Paris by the Abbot Suger. Suger called his work «opus modernum», inaugurating an immensely influential architectural style which became known as the Gothic. Since the Middle Ages there has been a motivating sense of antagonism between «then» and «now» and historical periods in the West have followed one another in disaffinity with what has gone before. The latter is characteristic of the Western culture in general. Architecture claims to have a special date for the beginning of postmodernism. According to Ch. Jencks, the deconstruction of a prize-winning complex in St. Luis in 1972 proclaimed the death of the modernism in architecture. Also in 1972 the American architect R. Venturi and other postmodernists proposed a «comic-strip» architecture – eclectic, ambiguous, unpretentious. Postmodern architecture (and postmodernism on the whole) deliberately undermines such principles as value, order, meaning, identity. The contradictions of postmodern and modern theory and practice may be seen against the political and social background of the new globalized world. The complexity of their opposition is considered as a result of our particularly contradictory age. Some argue that architecture is the best advertisement for radical postmodern theory, but in fact postmodernist architects – as well as modernist experimenters – failed to change the world of capitalism as it is impossible to invent a history simply by changing the look of buildings. Nowadays pluralism, multiplying difference of postmodernism remain in fact an electronic simulation, thus it is an illusion. Hypermodernism and consumerism have invented a new type of a knower – «a consumer of knowledge». Many scientists ask a question: «Is postmodernism – its culture, art and history – an actuality or a virtuality?» In providing an answer to this topical question it is worth while recollecting T. Adorno’s famous words: «The opposite of knowledge is not ignorance by deceit and fraud».
Description: О. Пшінько: ORCID 0000-0002-1598-2970
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11977
http://lib.iitta.gov.ua/6622/1/%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F_1%D0%97_zbor_18.51.58.pdf
Appears in Collections:Монографії
Інші праці КАПЗБМ (Раніше КУПББМ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pshinko.pdf209,6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.