Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11636
Title: Релікти практики ініціації-індивідуації в українських казках
Other Titles: Relics of the Practice of Initiation-Individuation in Ukrainian Fairy Tales
Authors: Поцелуйко, Андрій Богданович
Keywords: архетип
парадигма
міфологема
archetype
paradigm
mythologem
КГСЕП (ЛФ)
Issue Date: 2019
Publisher: Західний науковий центр НАН України та МОН України, ГО «Львівський аналітичний дім», Україна
Citation: Поцелуйко, А. Б. Релікти практики ініціації-індивідуації в українських казках / А. Б. Поцелуйко // Психологічні виміри культури, економіки, управління. – 2019. – Вип. 18. – С. 7–20.
Abstract: UK: Стаття присвячена дослідженню архаїчного підґрунтя української етнокультурної спадщини за допомогою методологічних принципів порівняльної індоєвропейської міфології та висновків порівняльно-історичного індоєвропейського мовознавства. Реконструюються та аналізуються загальноіндоєвропейські соціофункціональні архетипи, досліджуються загальноіндоєвропейські міфологеми.
EN: The article is devoted to the research of prephilosophical outlook of ancient Slavic tribes. This investigation is based on the methodologies of modern comparative Indo-European mythology, namely on the theory of trifunctional Indo-European ideology structure (the Dumezil's theory), and also on the Propps theory of fairy-tale morphology. The trifunctional hypothesis of prehistoric Proto-Indo-European society postulates a tripartite ideology ("idéologie tripartite") reflected in the existence of three classes or castes—priests, warriors, and commoners (farmers or tradesmen)—corresponding to the three functions of the sacral, the martial and the economic, respectively. Dumézil’s theory primary contribution to Indo-European studies was his theory of “trifunctionalism,” the idea that a particular arrangement of three societal “functions” lay at the heart of Indo-European life and thought. This arrangement manifested itself most straightforwardly in the social hierarchy, which consisted of three classes that corresponded to the three functions. However, as the word “function” implies, the three classes were distinguished not just according to differing quantitative amounts of power, but also qualitatively in terms of the “functions” that each of the three groups served within society. The Indo-Europeans’ gods, too, were organized into this trifunctional structure. Some Indo-European social and functional archetypes are reconstructed and analysed in this investigation. Indo-European mythological images in reflection of Ukrainian folklore and specific Ukrainian mythological images in the context of Indo-European mythological fund are researched. The article presents the research of the Ukrainian ethnic culture heritage using the methodologies of the modern comparative Indo-European mythology and on the basis of the conclusions of the comparative Indo-European linguistics.
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11636
Appears in Collections:Статті КГСЕП (ЛФ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Potselujko.pdf529,48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.