Consideration of Dependent Failures Impact on Selecting the System of Locomotive Maintenance

Loading...
Thumbnail Image
Date
2019
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Kaunas Univ. of Technology, Palanga, Lithuania
Abstract
ENG: Modern measures aimed at reducing the operating costs are closely related to such concepts as LCC and RAMS-approach. The article analyzes the existing standards that regulate their usage. The purpose of the research is to improve the methodology for determining the renewal costs of locomotive nodes with due regard to dependent failures. To describe the propagation of dependent failures in the system, the authors propose to use the wave approach. The dependent failures impact on the system is determined on the basis of information about the relationship between elements and data from a technological-economic map concerning the cost of locomotive nodes renewal. To take into account the probabilistic nature, the authors propose to use the methods of expert research for determining the probability of failure of dependent elements. The authors proposed a method for determining the probability of the locomotive nodes breakdown considering the dependent failures. The method of calculating the average cost of unscheduled repair, considering the dependent failures of interrelated elements was improved. For the first time, a recurrence relation on a set is deduced, by which the volume of damage is calculated at the dependent failures of elements in a complex system. The coefficient, which will allow assessing the impact of dependent failures on the maintenance system and the life cycle cost of a locomotive, is proposed. On the basis of the proposed method, the calculations for the electric equipment of electric locomotives, DE1 series were made. A comparison of the renewal cost of electrical equipment with considering the dependent failures of related elements was made.
UKR: Сучасні заходи, направлені на зниження експлуатаційних витрат, тісно пов’язані з такими поняттями, як вартість життєвого циклу (LCC) та RAMS-підхід. В статті проведено аналіз існуючих стандартів, які регламентують їх використання. Метою дослідження є удосконалити методику визначення вартості відновлення вузлів локомотиву з урахуванням залежних відмов. Для опису розповсюдження залежних відмов по системі авторами пропонується використання хвильового підходу. Вплив залежних відмов на систему визначається на підставі інформації про взаємозв’язки між елементами та даних з технолого-економічної карти щодо вартості відновлень вузлів локомотиву. Для врахування ймовірнісної природи авторами пропонується використання методів експертних досліджень для визначення ймовірності відмов залежних елементів. Авторами запропонована методика визначення імовірності виходу з ладу вузлів локомотива з урахуванням залежних відмов. Удосконалена методика обчислення середньої вартості непланового ремонту, яка враховує залежні відмови взаємопов’язаних елементів. Вперше виведено рекурентне співвідношення на множині, за допомогою якого обчислюється об’єм пошкоджень при залежних відмовах елементів складної системи. Запропоновано коефіцієнт, який дозволить оцінювати вплив залежних відмов на систему утримання та вартість життєвого циклу локомотива. На основі запропонованої методики виконано розрахунки для електричного обладнання електровозів серії ДЕ1. Виконане порівняння вартості відновлення електричного обладнання без урахування і з урахуванням залежних відмов пов’язаних з ним елементів.
RUS: Современные подходы, направленные на снижение эксплуатационных расходов, тесно связаны с такими понятиями, как LCC и RAMS-подход. В статье анализируются существующие стандарты, регламентирующие их использование. Цель исследования - усовершенствовать методику определения затрат на обновление локомотивных узлов с учетом зависимых отказов. Для описания распространения зависимых отказов в системе авторы предлагают использовать волновой подход. Влияние зависимых отказов на систему определяется на основе информации о взаимосвязи между элементами и данными технико-экономической карты, касающейся затрат на обновление локомотивных узлов. Чтобы учесть вероятностный характер, авторы предлагают использовать методы экспертных оценок для определения вероятности выхода из строя зависимых элементов. Авторами предложен метод определения вероятности поломки узлов локомотива с учетом зависимых отказов. Усовершенствована методика расчета средней стоимости внепланового ремонта с учетом зависимых отказов взаимосвязанных элементов. Впервые выводится рекуррентное соотношение на множестве, по которому рассчитывается объем ущерба при зависимых отказах элементов в сложной системе. Предложен коэффициент, который позволит оценить влияние зависимых отказов на систему технического обслуживания и стоимость жизненного цикла локомотива. На основе предложенного метода были произведены расчеты для электрооборудования электровозов серии ДЭ1. Проведено сравнение стоимости обновления электрооборудования с учетом зависимых отказов связанных элементов.
Description
B. Bodnar: ORCID 0000-0002-3591-4772; O. Ochkasov: ORCID 0000-0002-7719-7214; Ye. Bodnar: ORCID 0000-0001-6040-913Х; T. Hryshechkina: ORCID 0000-0003-1570-4150
Keywords
life cycle cost (LCC), maintenance system, locomotive, dependent failures, cost of recovery, unscheduled repair, вартість життєвого циклу, система утримання, локомотив, залежні відмови, вартість відновлення, позаплановий ремонт, стоимость жизненного цикла, система содержания, зависимые отказы, стоимость восстановления, внеплановый ремонт, КЛ, КВМ
Citation
Consideration of Dependent Failures Impact on Selecting the System of Locomotive Maintenance [Electronic resource] / B. Bodnar, O. Ochkasov, T. Hryscheckina, E. Bodnar, R. Skvireckas // Transport Means 2019 : Proc. of the 23rd Intern. Sci. Conf. (Oct. 02–04, 2019, Palanga, Lithuania / Kaunas Univ. of Technology [et al.]. – Kaunas, 2019. – Pt. III. – P. 1103–1107. – Access Mode: https://transportmeans.ktu.edu/wp-content/uploads/sites/307/2018/02/Transport-means-2019-Part-3.pdf (18.11.19). – Title from the screen. – A fragment of the text.