Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11520
Title: Stability Research of the Main-Line Locomotive Movement
Other Titles: Дослідження стійкості руху магістрального локомотива
Исследование устойчивости движения магистрального локомотива
Authors: Lunys, O.
Neduzha, Larysa O.
Tatarinоvа, Valentyna А.
Keywords: locomotive
theoretical research
vehicle mechanics
software complex
локомотив
теоретичні дослідження
механіка транспортного засобу
програмний комплекс
теоретические исследования
механика транспортного средства
программный комплекс
КТБМ
Issue Date: 2019
Publisher: Kaunas Univ. of Technology, Lithuania
Citation: Lunys, O. Stability Research of the Main-Line Locomotive Movement: [preprint] / O. Lunys, L. Neduzha, V. Tatarinova // Transport Means 2019 : Proc. of the 23rd Intern. Sci. Conf. (Oct. 02–04, 2019, Palanga, Lithuania / Kaunas Univ. of Technology [et al.]. – Kaunas, 2019. – Pt. III. – P. 1341–1345. Fragment text.
Abstract: EN: Abstract To ensure an increase in the design speed with simultaneous improvement of the traction, braking and dynamic qualities of the rolling stock, to increase the level of traffic safety and reduce accident rates the main-line locomotive was considered. A complex of theoretical research of free oscillations, factoring in viscous friction and forced oscillations, was carried out. When considering forced oscillations, the irregularity of a railway track in the vertical direction, due to the rail joints, was taken into account. Graphs of changes in the vertical movements of a body and a bogie were obtained both analytically and using a software package. The results of theoretical research correlate with the experimental data, which allows at the first stages of designing the new rolling stock units (according to the authors) to significantly reduce the cost for field tests.
UK: Анотація. Для забезпечення підвищення конструкційної швидкості з одночасним поліпшенням тягових, гальмівних і динамічних якостей рухомого складу з метою підвищення рівня безпеки руху та зменшення аварійності розглянуто магістральний локомотив. Проведено комплекс теоретичних досліджень вільних коливань, з урахуванням в'язкого тертя і вимушених коливань. При розгляді вимушених коливань враховувалася нерівність залізничного полотна в вертикальному напрямку, обумовлена стиками рейок. Графіки зміни вертикальних переміщень кузова і візки отримані як аналітичним шляхом, так і за допомогою програмного комплексу. Наведені результати теоретичних досліджень узгоджуються з даними експерименту, що дозволяє на перших етапах проектування нових одиниць рухомого складу (на думку авторів) істотно скоротити витрати на натурні випробування
RU: Аннотация. Для обеспечения повышения конструкционной скорости с одновременным улучшением тяговых, тормозных и динамических качеств подвижного состава с целью повышения уровня безопасности движения и уменьшения аварийности рассмотрен магистральный локомотив. Проведен комплекс теоретических исследований свободных колебаний, с учетом вязкого трения и вынужденных колебаний. При рассмотрении вынужденных колебаний учитывалась неровность железнодорожного полотна в вертикальном направлении, обусловленная стыками рельсов. Графики изменения вертикальных перемещений кузова и тележки получены как аналитическим путем, так и с помощью программного комплекса. Приведенные результаты теоретических исследований согласовываются с данными эксперимента, что позволяет на первых этапах проектирования новых единиц подвижного состава (по мнению авторов) существенно сократить затраты на натурные испытания.
Description: L. Neduzha: ORCID 0000-0002-7038-3006, V. Tаtаrinоvа: ORCID 0000-0001-6484-3777
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11520
Appears in Collections:Статті КТБМ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Neduzha.pdfFragment text204,59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.