Стислий текст у мас-медійному дискурсі україномовного сегменту інтернет-мережі

Loading...
Thumbnail Image
Date
2019
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Національний університет "Острозька академія", Острог
Abstract
UK: У статті досліджуються лінгвістичні характеристики стислих медіатекстів україномовного сегменту Інтернет-мережі: жанрова репрезентація, прагматична атрактивність для читачів, специфічні засоби конденсації інформації та скорочення кількісного обсягу. Дослідження виявило в стислих мережевих текстах як загальновживані засоби стиснення (синтаксичні, граматичні, лексичні, семантичні, стилістичні, графічні), так і специфічні, властиві електронним засобам поширення інформації: гіпертекстуальність, розчленованість тексту, мультимодальність, інтерактивність.
RU: В статье исследуются лингвистические характеристики сжатых медиатекстов украиноязычного сегмента Интернет-сети: жанровая репрезентация, прагматическая атрактивность для читателей, специфические средства конденсации информации и сокращение количественного объема. Исследование выявило в сжатых сетевых текстах как общеупотребительные средства сжатия (синтаксические, грамматические, лексические, семантические, стилистические, графические), так и специфические, присущие электронным средствам распространения информации: гипертекстуальность, расчлененность текста, мультимодальнисть, интерактивность.
EN: At present the pragmatic-communicative paradigm of modern linguistics is aiming at studying the problem of laconic presentation of information in mass media and, as its consequence, the popularity of the compressed texts. These texts give an opportunity to a producer to condense the informative structure of the text to shorter volume. The means of language economy help to shorten not only the volume of the text without the loss of information, but also the time necessary for reading it that is attractive for information consumers. Article deals with linguistic descriptions of the compressed media texts of Ukrainian language segment of the Internet network. It has been investigated genre range, pragmatic attractiveness for readers, specific means of information condensation and reduction of quantitative volume in these texts. In accordance with our research, most of genres in the Internet can be compressed: traditional media genres (brief article, infographic, comment, digest, title, weather forecast, press review, announcement and others), and the Internet genres that have been recently formed such as meme, tweet, pin, hashtag, Instagram message, status. From the results it is concluded that the Internet compressed texts use the common language economy means (syntactic, grammatical, lexical, semantic, stylistic, graphic ones) and specific ones that are peculiar to digital mass media: hypertextuality, multimodality, interactivity, “split text”.
Description
І. Мірошниченко: ORCID 0000-0002-7538-1608
Keywords
медіатекст, стислий текст, засоби стиснення тексту, гіпертекстуальність, розчленований дискурс, мультимодальність, інтерактивність, медиатекст, сжатый текст, средства сжатия текста, гипертекстуальность, расчлененный дискурс, мультимодальность, интерактивность, media text, compressed text, means of language economy, hypertextuality, multimodality, interactivity, “split text”, КІМ
Citation
Мірошниченко, І. Г. Стислий текст у мас-медійному дискурсі україномовного сегменту Інтернет-мережі // Наук. записки Нац. ун-ту “Острозька академія”. Серія «Філологія» : зб. наук. пр. – Острог, 2019. – Вип. 5 (73). – С. 46–49. – doi: 10.25264/2519-2558-2019-5(73)-46-49.