Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11455
Title: Мовний гурток як форма результативного вивчення іноземної мови
Other Titles: Языковой кружок как форма результативного изучения иностранного языка
Language Club as Effective Forom of Studying of Foreign Language
Authors: Заваруєва, Інна Іванівна
Keywords: мовний гурток
поза аудиторна робота
метод активізації резервних можливостей особистості та колективу
мовний бар’єр
діалогічне і монологічне мовлення
міжкультурна комунікація
інтенсивне навчання іноземним мовам
языковой кружок
вне аудиторная работа
метод активизации резервных возможностей личности и колективу
языковой барьер
диалогическая и монологическая речь
межкультурная коммуникация
интенсивное обучение иностранным языкам
out-of-class work
principles of out-of-class work
language club
method of activating the reserve capabilities of the individual and the team
communication skills
language competence
intercultural communication
КІМ
Issue Date: 2019
Publisher: Національний університет "Острозька академія", Острог
Citation: Заваруєва, І. І. Мовний гурток як форма результативного вивчення іноземної мови: [препринт] // Наук. записки Нац. ун-ту “Острозька академія”. Серія «Філологія» : зб. наук. пр. – Острог, 2019. – Вип. 5 (73). – С. 266–268.
Заваруєва, І. І. Мовний гурток як форма результативного вивчення іноземної мови // Наук. записки Нац. ун-ту “Острозька академія”. Серія «Філологія» : зб. наук. пр. – Острог, 2019. – Вип. 5 (73). – С. 266–268. – doi: 10.25264/2519-2558-2019-5(73).
Abstract: UK: Мета дослідження – виявити і систематизувати можливості мовних гуртків як системи позааудиторної роботи. Об’єктдослідження – робота україномовного гуртка з розвитку навичок усного мовлення для іноземних студентів – «Спілкуймося українською». У результаті дослідження виявлено що, використання методу активізації резервних можливостей особистості таколективу сприяє розвитку інтересу студентів до вивчення мови, покращує якість засвоєння матеріалу, закріплює набуті навички та вміння, розвиває загальнокультурні і професійні компетенції студентів, допомагає подолати мовний бар’єр. Висновки: правильно організована позааудиторна робота створює комфортні умови для ефективного вивчення української мови як іноземної.
RU: Цель исследования - выявить и систематизировать возможности языковых кружков как системы внеаудиторной работы. Объект исследования - работа русскоязычного кружка по развитию навыков устной речи для иностранных студентов - «Давайте общаться на украинском». В результате исследования выявлено что, использование метода активизации резервных возможностей личности и колектива способствует развитию интереса студентов к изучению языка, улучшает качество усвоения материала, закрепляет полученные навыки и умения, развивает общекультурные и профессиональные компетенции студентов, помогает преодолеть языковой барьер. Выводы: правильно организованная внеаудиторная работа создает комфортные условия для эффективного изучения украинского языка как иностранного.
EN: The article deals with topical issues of organization of extracurricular activities in Russian as a foreign language. The main methodological principles of organization of out-of-class work of students in a foreign language are analyzed The purpose of research is to reveal and to systematize opportunities of language club as the systems of out-of-class work. Research object is work of the club of Ukrainian language on development of skills of verbal speech for foreign students “Let’s say on Ukrainian”. During research some aspects of organization of works of language clubs as additional resource of increase of the students’ interest to studying of foreign language are lighted. Methods of increase of the level of communicative competence of students, the ways of formation of such qualities are systematized, as ability to respect culture and the tradition of the country of under investigation language. Method which is used by us for work in language club, is named method by “activation of reserve opportunities of the person and collective”. This method obtained wide circulation and global recognition in the conception of active training. As a result of research it is found out that use of method of activation of reserve opportunities of the person and collective promotes development of the students’ interest to the language studying, increases quality of the topic mastering, strengthens bought skills and abilities, develops students’ general cultural and professional competence, assists to overcome of language barrier. Conclusions: properly organized out-of-class work creates de-luxe conditions for effective studying of Ukrainian language as foreign. We see perspective of further research in development of scientific-methodical allowances on under study topics.
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11455
https://journals.oa.edu.ua/Philology/article/view/2293/2066
https://journals.oa.edu.ua/Philology/article/view/2293
Other Identifiers: doi: 10.25264/2519-2558-2019-5(73)-266-268
Appears in Collections:Статті КІМ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zavaruyva.pdfпрепринт203,65 kBAdobe PDFView/Open
Zavaruyva.pdfповний текст232,98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.