Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11376
Title: Особливості особистості студентів спеціального відділення
Other Titles: Особенности личности студентов специального отделения
Peculiarities of the Student's Personality in a Special Department
Authors: Пічурін, Валерій Васильович
Keywords: фактори особистості
студенти
фізичне виховання
спеціальне відділення
факторы личности
студенmы
физическое воспитание
специальное отделение
personal factors
students
physical education
special group
КФВ
Issue Date: 2019
Publisher: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова
Citation: Пічурін, В. В. Особливості особистості студентів спеціального відділення / В. В. Пічурін // Наук. часопис Нац. пед. ун-ту ім. М. П. Драгоманова. Серія 15: Наук.-пед. проблеми фіз. культури (фіз. культура і спорт) : зб. наук. пр. / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – Київ, 2019. – Вип. № 3К (110). – С. 452–455.
Abstract: UK: У статті наведено результати дослідження особливостей сформованості ряду характеристик особистості у студентів спеціального відділення. Встановлено, що для цих студентів характерними є: низькі показники за факторами «Замкнутість – товариськість» та «Жорсткість - чутливість»; високі – за фактором «Впевненість у собі – тривожність»; середні - за факторами «Інтелект», «Емоційна стійкість», «Підпорядкованість - домінантність», «Стриманість – експресивність», «Схильність до почуттів – висока нормативність поведінки», «Несміливість - сміливість», «Довірливість - підозрілість», «Практичність - розвинена уява», «Прямолінійність - дипломатичність», «Консерватизм - радикалізм», «Конформізм - нонконформізм»; «Низький самоконтроль - високий самоконтроль», «Розслабленість – напруженість», «Адекватність самооцінки». Встановлено статистично значущі відмінності між студентами спеціального і основного відділення за факторами «Замкнутість - товариськість», «схильність до почуттів - висока нормативність поведінки», «Несміливість – сміливість», «Адекватність самооцінки».
RU: В статье приведены результаты исследования особенностей сформированности ряда характеристик личности студентов специапьного отделения. Установлено, что для этих студентов характерны: низкие показатели по факторам «Замкнутость – общительность» и «Жесткость – чувствительность»; высокие - по фактору «Уверенность в себе – тревожность»; средние - по факторам «Интеллект», «Эмоциональная устойчивость», «Подчиненность – доминантность», «Сдержанность – зкспрессивность», «Склонность к чувствам - высокая нормативность поведения», «Робость - смелость», «Доверчивость – подозрительность», «Практичность – развитое воображение», «Прямолинейность – дипломатичность» «Консерватизм - радикализм», «Конформизм нонконформизм», «Низкий самоконтроль - высокий самоконтроль», «Расслабленность – напряженность». «Адекватность самооценки». Установлено статистически значимые различия между студентами специального и основного отделения по факторам «Замкнутость – общительность», «Склонность к чувствам - высокая нормативность поведени», «Робость – смелость», «Адекватность самооценки».
EN: Aim: to reveal the specificity of the manifestation of a number or factors (features) of a person in students of a special deparlment. Material and methods: The study was attended by 30 students of the Dnipropetrovsk National University of Railliay Transport named after Academician V. Lazaryan. These were men aged 18 to 20 years. 15 students attended the training session on physical education in a special department. Also 15 students attended the physical training classes at the main department. Psychological diagnosis of personality factors in students was conducted using the Kettel test. Statistical data processing was performed using the Mann-Whitney U-criterion. Results Characteristic for students of a special department are: low indicators on the factors "Closeness - sociability" and "Rigidity - sensitivity"; high - on the factor "Self-confidence - anxiety"; the average are based on the factors "Intellect", "Emotional Stability", "Subordination - Dominance", "Restraint - Expressiveness", "Propensity to feelings - High standards of behavior", "Courage - Courage", "Trustness - Suspicion", "Practicability - developed imagination ",• Straight linearity ­ dip/omacy ",• Conservatism - radicalism ",• Conformity - nonconformism •,•Low self-control - high self-control •,• Relaxation – tension», «Adequecy of self-esteem”. There are statistically significant differences between the students of the special and the main department on the factors “Closure – sociabitty” (significantly higher are the rates for students of the main department). The tendency to feelings – high standards of behavor” (significantly higher are the rates for students of the main department), "The tendency to feelings - high standards of behavior" (significantly higher are the rates for students of the main department), "Inferiority ­ courage '(significantly higher are the rates for students of the main department)," Adequacy of self-esteem (significantly higher are the rates for students of the main department). Indicators of students of the main department on these factors are significantly higher.
Description: В. Пічурін: ORCID 0000-0002-3893-375X
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11376
Appears in Collections:Статті КФВ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pichurin_2019_452.pdf312,7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.