L’apprentissage de la grammaire française dans les conditions contemporaines

Loading...
Thumbnail Image
Date
2018
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Міжнародний гуманітарний університет, м. Одеса
Abstract
EN:The paper is devoted to teaching grammar of the French language under the modern conditions. Since the processes of communication in the modern world are getting highly significant, this issue should be considered. The desire of Ukraine to join the European community encourages linguists to look for alternative approaches to teaching foreign languages in order to meet the level of European standards. Searching different methods, pedagogical techniques, revealing the potential of students, their intellectual and creative capabilities, leads scholars to conclude that it is necessary to introduce new technologies in the process of teaching foreign languages. Interactive teaching methods change the relationship between a teacher and a student. The student gets involved in the educational process. The use of the Internet, informational training programs opens up new opportunities for learning foreign languages. Grammar of the French language is an important link in this process. Working with tests, preparing presentations, course papers on grammar, etc. allow students to expand their knowledge of grammar, which has a lot of peculiarities such as a phenomenon of asymmetry, which is manifested in different grammatical categories. Partial asymmetry is manifested in moods with a different number of tenses. The discrepancy between the forms of written and oral language led to the emergence of two morphological systems. The grammar system of the French language has a 1ot of polysemantic and indefinite forms; it is diverse due to the means of expressing grammatical meaning.
UK: Стаття присвячена питанню навчання французької граматики за сучасних умов. Це питання дуже актуальне, тому що в сучасному світі комунікація набуває особливого значення. Прагнення України увійти до європейської співдружності спонукає лінгвістів шукати інші підходи до навчання іноземних мов, щоб відповідати рівню європейських стандартів. Пошук різних методів, педагогічних засобів, які можуть розкрити потенціал студентів, їх інтелектуальні та творчі якості, дозволяє вченим зробити висновок про необхідність впровадження новітніх технологій у навчанні іноземних мов. Інтерактивні методи навчання змінюють відношення між студентом і викладачем: студент стає активним учасником процесу навчання. Використання Інтернету, інформаційних навчальних програм відкриває нові можливості для студентів в освоєнні іноземних мов. Граматика французької мови є важливою ланкою в цьому процесі. Робота з тестами, підготовка презентацій, написання курсової роботи з питань граматики та ін. дозволяють студентам розширювати свої знання з граматики, яка має багато особливостей і відмінних рис. Доказом цього є яви- ще асиметрії, яке проявляється в різних граматичних категоріях. Розбіжність між усною і письмовою формою мови привела до появи двох морфологічних систем. Граматична система французької мови має багато полісемантичних і невизначених форм, вона різноманітна за рахунок засобів вираження граматичного значення.
RU: Статья посвящена обучению французской грамматике в современных условиях. Этот вопрос очень актуальный, потому что в современном мире коммуникация приобретает особое значение. Стремление Украины войти в европейское содружество побуждает лингвистов искать иные подходы в обучении иностранным языкам, чтобы отвечать уровню европейских стандартов. Поиск разных методов, педагогических приемов, которые могут раскрыть потенциал студентов, их интеллектуальные и творческие качества, приводит ученых к выводу о необходимости внедрения новейших технологий в обучении иностранным языкам. Интерактивные методы обучения меняют соотношение между преподавателем и студентом: студент становится активным участником образовательного процесса. Использование Интернета, информационных обучающих программ открывает новые возможности для студентов в освоении иностранных языков. Грамматика французского языка является важным звеном в этом процессе. Работа с тестами, подготовка презентаций, написание курсовой работы по вопросам грамматики и пр. позволяют студентам расширять свои знания грамматики, которая имеет много особенностей и отличительных черт. Доказательством этому может быть явление асимметрии, которое проявляется в разных грамматических категориях. Расхождение между формами письменного и устного языка привело к появлению двух морфологических систем. Грамматическая система французского языка имеет много полисемантичных и неопределенных форм, она разнообразна за счет средств выражения грамматического значения.
Description
Н. Пустовойт: ORCID 0000-0002-2711-4572
Keywords
interactive methods, grammar system, asymmetry, partial asymmetry, synthetic, analytical, інтерактивні методи, граматична система, асиметрія, часткова асиметрія, синтетичний, аналітичний, интерактивные методы, грамматическая система, асимметрия, частичная асимметрия, синтетический, аналитический, méthodes interactives, système de grammaire, asymétrie, asymétrie partielle, synthétique, analytique, КФП
Citation
Pustovoït, N. I. L’apprentissage de la grammaire française dans les conditions contemporaines = Навчання французької граматики за сучасних умов // Наук. вісн. Міжнар. гуманітар. ун-ту. Серія "Філологія" : зб. наук. пр. – Одеса, 2018. – Вип. 36. – Т. 2. – C. 98–100.