Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11142
Title: Method of Determining the Locomotive Engine Specific Fuel Consumption Based on its Operating Conditions
Other Titles: Спосіб визначення питомої витроти палива локомотивними двигунами на основі умов їх експлуатації
Способ определения удельного расхода топлива локомотивными двигателями на основе условий их эксплуатации
Authors: Rymaniak, Łukasz
Daszkiewicz, Paweł
Merkisz, Jerzy
Bolzhelarskyi, Yaroslav V.
Keywords: specific fuel consumption
locomotive
diesel engine
operating conditions
ecological indicators
питома витрата палива
локомотив
двигун внутрішнього згоряння
умови експлуатації
екологічні показники
маневровая работа
выхлопные газы
вредные вещества
режимы работы
КРС (ЛФ)
Issue Date: 2019
Publisher: AIP Publishing
Citation: Method of determining the locomotive engine specific fuel consumption based on its operating conditions [Electronic resource] / L. Rymaniak, P. Daszkiewicz, J. Merkisz, Ya. V. Bolzhelarskyi // AIP Conference Proceedings. – 2019. – Vol. 2078, iss. 1. – Access Mode: https://aip.scitation.org/doi/pdf/10.1063/1.5092056?class=pdf. – DOI: 10.1063/1.5092056.
Abstract: EN: The paper presents considerations regarding the process of determining the fuel consumption from diesel locomotive engines. In order to know the actual fuel consumption for a given engine, depending on the parameters of the drive system operation, it is necessary to carry out activities aimed at determining its operational indicators. This can be achieved by performing tests in real driving conditions or calculating fuel consumption using a calculation method based on the engine operating conditions. The paper presents the fuel consumption of a Stage II approved locomotive engine, which is used to drive various types of off-road machines and rail vehicles. The presented results of fuel consumption include the values determined on the resistor at set operating points and in real operating conditions. Using the assumptions of the vehicle’s operating time density characteristics, a computational method for assessing the fuel consumption of traction locomotives was developed. When comparing the results of bench and real measurements, the influence of the work parameters variability on fuel consumption was determined. In the summary, conclusions regarding the developed method were formulated, and reference was made to the possibility of using this tool to assess the ecological indicators of rail vehicles.
UK: У статті розглядається процес визначення витрати палива тепловозними двигунами. Для визначення фактичної витрати палива двигуном у залежності від параметрів його експлуатації необхідно визначити експлуатаційні показники. Це може бути досягнуто шляхом проведення досліджень у реальних умовах експлуатації або розрахунку витрати палива з використанням методів розрахунку, заснованих на аналізі умов роботи двигуна. У статті наведено аналіз витрати палива двигуна, що відповідає стандарту Stage II. Двигуни даного типу використовуються на різноманітних позашляхових машинах та залізничних транспортних засобах. Наведені результати витрати містять значення, що визначені на реостаті в заданих робочих точках і у реальних умовах роботи. Використовуючи припущення про розподіл часу експлуатації транспортного засобу запропоновано обчислювальний метод для оцінки витрати палива локомотивів. При порівнянні результатів стендових вимірювань та вимірювань у реальних умовах експлуатації було встановлено вплив зміни параметрів роботи на витрату палива. У підсумку були сформульовані висновки, що стосуються запропонованого методу та відзначено можливість використання даного інструменту для оцінки екологічних показників рейкових транспортних засобів.
RU: В статье рассматривается процесс определения расхода топлива тепловозными двигателями. Для определения фактического расхода топлива двигателем в зависимости от параметров его эксплуатации необходимо определить эксплуатационные показатели. Это может быть достигнуто путем проведения исследований в реальных условиях эксплуатации или расчета расхода топлива с использованием методов расчета, базирующихся на анализе условий работы двигателя. В статье приведен анализ расхода топлива двигателя, соответствующего стандарту Stage II. Двигатели данного типа используются на различных внедорожных машинах и железнодорожных транспортных средствах. Приведенные результаты расходы включают значения, определенные на реостате в заданных рабочих точках и в реальных условиях работы. Используя предположения о распределении времени эксплуатации транспортного средства предложен вычислительный метод для оценки расхода топлива локомотивов. При сравнении результатов стендовых измерений и измерений в реальных условиях эксплуатации было установлено влияние изменения параметров работы на расход топлива. В итоге были сформулированы выводы, касающиеся предложенного метода и отмечено возможность использования данного инструмента для оценки экологических показателей рельсовых транспортных средств.
Description: Ya. Bolzhelarskyi: ORCID 0000-0002-4787-1781
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/11142
Other Identifiers: DOI: 10.1063/1.5092056
Appears in Collections:Статті КРС (ЛФ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bolzhelarskyi_2019_2078.pdf976,45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.