Development of Technology of Arranging Areas with Transitional Stiffness Index on Approaches to Railway Bridges

Loading...
Thumbnail Image
Date
2018
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпро
Abstract
EN: Purpose. To investigate the issue of transitional rigidity on the railways of Ukraine, to form a complex of existing measures to strengthen the transitional sections, to develop and justify the solution to the problem of transitional stiffness on approaches to railway bridges. Methodology. Theoretical research methods analysis and synthesis has been used. For mathematical modeling of the structure, a finite element method has been used - a three-dimensional mathematical model was created with stiffnesses corresponding to real ones, and loaded by static load of the rolling stock. Findings. The analysis of the literature and the experience of developed countries on the issue of arranging areas with transitional stiffness index on approaches to railway bridges, proposed and developed a solution for amplifying sections with transitional stiffness, a theoretical calculation of the mathematical model of the corresponding areas was developed the working draft for arranging areas with transitional stiffness index on approaches to railway bridges has been designed. Originality. The technology of amplification of areas with transitional stiffness has been proposed, a model of a section with a transitional stiffness index has been developed and constructed in the first approximation. Practical value. Developed construction of soil-cement piles allows to enhance areas with transitional stiffness index on approaches to railway bridges. The obtained data open up new possibilities in the experimental study of areas with a transitional stiffness index.
RU: Цель. Исследовать вопрос переходной жесткости на железных дорогах Украины, сформировать комплекс существующих мероприятий по усилению переходных участков, разработать и обосновать решение проблемы переходной жесткости на подходах к железнодорожным мостам путем комбинирования разных методик. Методика. Для решения поставленной задачи использованы теоретические методы исследования – анализ и синтез. Для математического моделирования конструкции использован метод конечных элементов – создана трехмерная математическая модель с жесткостями, соответствующими реальным, к которой приложена статическая расчетная нагрузка подвижного состава. Результаты. Выполнен анализ литературных источников и опыта развитых стран мира по проблеме устройства участков с переходным показателем жесткости на подходах к железнодорожным мостам, предложено и проработано решение по устройству усиления участков с переходной жесткостью, выполнен теоретический расчет математической модели соответствующего участка, разработан рабочий проект по устройству участков с переходной жесткостью на подходах к железнодорожным мостам. Научная новизна. Предложена технология усиления участков с переходной жесткостью, разработана и построена модель участка с переходным показателем жесткости в первом приближении. Практическая значимость. Разработанная конструкция из грунтоцементных свай позволяет усиливать участки с переходным показателем жесткости на подходах к мостам без разборки верхнего строения пути. Полученные данные открывают новые возможности в экспериментальном исследовании участков с переходным показателем жесткости.
UK: Мета. Дослідити питання перехідної жорсткості на залізницях України, сформувати комплекс існуючих заходів щодо підсилення перехідних ділянок, розробити і обґрунтувати рішення проблеми перехідної жорсткості на підходах до залізничних мостів шляхом комбінування різних методик. Методика. Для вирішення поставленого завдання використані теоретичні методи дослідження - аналіз та синтез. Для математичного моделювання конструкції використаний метод кінцевих елементів - створена тривимірна математична модель з жорсткостями, що відповідають реальним, до якої прикладене статичне розрахункове навантаження рухомого складу. Результати. Виконаний аналіз літературних джерел і досвіду розвинених країн світу щодо проблеми пристрою ділянок з перехідним показником жорсткості на підходах до залізничних мостів, запропоновано і опрацьовано рішення по влаштуванню підсилення ділянок з перехідною жорсткістю, виконано теоретичний розрахунок математичної моделі відповідної ділянки, розроблений робочий проект по влаштуванню ділянок з перехідною жорсткістю на підходах до залізничних мостів. Наукова новизна. Запропоновано технологію посилення ділянок з перехідною жорсткістю, розроблена і побудована модель ділянки з перехідним показником жорсткості в першому наближенні. Практична значимість. Розроблена конструкція з ґрунтоцементних паль дозволяє підсилювати ділянки з перехідним показником жорсткості на підходах до мостів без розбирання верхньої будови колії. Отримані дані відкривають нові можливості в експериментальному дослідженні ділянок з перехідним показником жорсткості.
Description
V. Marochka: ORCID 0000-0001-8856-5708; S. Boboshko: ORCID 0000-0002-7612-0696
Keywords
transitional stiffness, approaches, embankment, abutment, soil-cement, mathematical model, переходная жесткость, подходы, насыпь, устой, грунтоцемент, математическая модель, перехідна жорсткість, підходи, насип, стоян, математична модель, КМТ
Citation
Marochka V. V. Development of Technology of Arranging Areas with Transitional Stiffness Index on Approaches to Railway Bridges / V. V. Marochka. S. H. Boboshko // Мости та тунелі: теорія, дослідження, практика. – 2018. – № 13. – С. 99–106. – DOI: 10.15802/bttrp2018/152202