Please use this identifier to cite or link to this item: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/10521
Title: Підвищення ефективності експлуатації обладнання тягових підстанцій електрифікованих залізниць постійного струму
Other Titles: Increase of efficiency of operation of equipment of traction substations of electrified railways of direct current
Повышение эффективности эксплуатации оборудования тяговых подстанций электрифицированных железных дорог постоянного тока
Authors: Міронов, Дмитро Вікторович
Keywords: електропостачання
тягові підстанції
технічне обслуговування
ремонт електрообладнання
нечіткі множини
процесний підхід
автоматизована система діагностування
power supply
traction substations
maintenance
electrical equipment repair
fuzzy sets
process approach
automated diagnostic system
электроснабжение
тяговые подстанции
техническое обслуживание
ремонт электрооборудования
нечеткие множества
процессный подход
автоматизированная система диагностики
КІСЕ
Issue Date: 1-Jun-2018
Publisher: Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна
Citation: Міронов, Д. В. Підвищення ефективності експлуатації обладнання тягових підстанцій електрифікованих залізниць постійного струму : автореф. дис. ... канд. техн. наук: 05.22.09 / Д. В. Міронов ; Дніпропетр. нац. ун-т залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – Дніпро, 2018. – 21 с. : іл., табл.
Abstract: UK: АНОТАЦІЯ Дисертація присвячена проблемі підвищення ефективності технічного обслуговування і ремонту обладнання тягових підстанцій електрифікованих залізниць постійного струму. У роботі проведено аналіз сучасного стану системи технічного обслуговування і ремонту обладнання тягових підстанцій. Виконано структурно-функціональний аналіз процесу ТО і Р електрообладнання і розроблена структурно-функціональна модель процесу. Для уніфікації інформації, отриманої в результаті виконання ремонтно-профілактичних робіт розроблено узагальнений показник технічного стану електроустаткування. Запропоновано підхід до пріоритетного планування ремонтно-профілактичних робіт на основі оцінки фактичного залишкового ресурсу електрообладнання з використанням узагальнених показників технічного стану. На основі методики оцінки фактичного залишкового ресурсу електрообладнання розроблена автоматизована система для безперервного моніторингу та розрахунку фактичного залишкового ресурсу. Розроблено програмний комплекс моніторингу технічного стану електричного обладнання тягових підстанцій, який дає змогу зменшити час на аналіз результатів діагностування та постановку діагнозу на 700 год на рік в межах однієї дистанції електропостачання.
EN: ABSTRACT The dissertation is devoted to the problem of increasing the efficiency of technical maintenance and repair of equipment of traction substations of electrified DC railways. The work analyzes the technical state of electrical power devices of electrified railways. The basic reasons of electric equipment failures are revealed. The analysis of the current state of the system of maintenance and repair of traction substation equipment is carried out. The analysis shows that the existing system became inadequate to the economic conditions of the functioning of the traction power supply system and the operation of the power equipment of the electrified railways and contradicted the market mechanisms of the production and economic activity of the objects of the power supply Ukrzaliznytsia. At the present stage of the development of the railways of Ukraine, the improvement of the system of maintenance and repair of electric equipment TR becomes one of the main tasks of increasing the reliability of traction power supply and solving the problem of reducing the costs of maintenance and repair. The structural and functional analysis of the process of electrical equipment diagnostics has been carried out, and a structural-functional model of the process has been developed. To unify the information obtained as a result of repair and maintenance work, a generalized indicator of the technical condition of the electrical equipment was developed. It is proved that the use of mathematical methods in the theory of experimental planning makes it possible to construct a mathematical model for changing the generalized indicator of a technical state with a sufficiently high accuracy of obtaining the initial result (for different types of power equipment of traction substations, the value varies from 0.002254 to 0.002978). The approach to priority planning of repair and preventive works is proposed on the basis of an estimation of the actual residual life of electrical equipment using generalized indicators of technical condition, it allows to establish the sequence of repair and preventive works for a park of the same type of equipment. On the basis of the methodology for estimating the actual residual life of electrical equipment, an automated system for continuous monitoring and calculation of the actual residual resource has been developed that allows to react quickly to changes in the technical condition of the monitored equipment and to allocate the most critical units of technical equipment. A software package for monitoring the technical condition of the electrical equipment of traction substations has been developed, which makes it possible to quickly evaluate the results of the Measurement and flexibly schedule the repair schedule, while reducing the time for analyzing the diagnostic results and diagnosing at 700 h per year within a single power supply distance.
Description: Захист дисертації — 3 липня 2018 р. Dmitriy Mironov — https://orcid.org/0000-0002-5717-4322 ResearcherID: S-7503-2017
URI: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/10521
Appears in Collections:Автореферати дисертацій
Інші праці КІСЕ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aref_MironovD.pdf1,2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.