Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/10520
Название: Покращення режиму напруги в системі тягового електропостачання електрифікованих залізниць постійного струму
Другие названия: Voltage mode improvement in the DC traction power supply system of the electrified railways
Улучшение режима напряжения в системе тягового электроснабжения электрифицированных железных дорог постоянного тока
Авторы: Косарєв, Євген Миколайович
Ключевые слова: режим напруги
система тягового електропостачання
постійний струм
розподілене електропостачання
пункт підсилення
рівень напруги
діапазон зміни напруги
втрати потужності
альтернативні джерела електроенергії
voltage mode
traction power supply system
DC
distributed power boost point
voltage level
range of voltage variation
power loses
alternative energy sources
режим напряжения
система тягового электроснабжения
постоянный ток
распределенное электроснабжение
пункт усиления
уровень напряжения
диапазон изменения напряжения
потери мощности
альтернативные источники электроэнергии
КІСЕ
Дата публикации: 1-июн-2018
Издательство: Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна
Библиографическое описание: Косарєв, Є. М. Покращення режиму напруги в системі тягового електропостачання електрифікованих залізниць постійного струму : автореф. дис. ... канд. техн. наук: 05.22.09 / Є. М. Косарєв ; Дніпропетр. нац. ун-т залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. – Дніпро, 2018. – 21 с. : іл., табл.
Краткий осмотр (реферат): UK: АНОТАЦІЯ Дисертація присвячена науково-прикладній задачі покращення режиму напруги шляхом зменшення діапазону її зміни на струмоприймачах електрорухомого складу в децентралізованій системі живлення. У роботі проаналізовано режими напруги в системі живлення електричного транспорту постійного струму та встановлено, що сучасний стан тягового електропостачання постійного струму не в змозі забезпечити необхідний режим напруги в тяговій мережі. Запропоновано математичну модель, яка дозволяє виконувати електричні розрахунки розподіленої системи тягового електропостачання з альтернативними джерелами електроенергії. Запропоновано систему обмеження мінімального рівня напруги на струмоприймачі ЕРС, яка дає змогу звузити діапазон зміни напруги та зменшити втрати електроенергії в тяговій мережі до 30 % по відношенню до існуючого рівня. На основі розробленої моделі розрахунку розподіленої системи тягового електропостачання удосконалено сенсорний метод оптимізації визначення місця установки підсилюючого пункту, що дозволяє при забезпеченні заданого рівня напруги на струмоприймачі електрорухомого складу зменшити витрати електроенергії на тягу поїздів та втрати потужності в тяговій мережі при мінімізації встановленої потужності підсилюючих пунктів. Визначено технічні параметри системи розподіленого електропостачання та визначено раціональний рівень обмеження мінімального значення напруги в кон-тактній мережі, який обумовлений напругою на шинах суміжних тягових підстан-цій і визначається за критерієм мінімуму втрат електроенергії в тяговій мережі. Те-хніко-економічні розрахунки показали, що запропонована модернізація системи електричної тяги постійного струму, маючи відносні капіталомісткі витрати, хара-ктеризується строком окупності менше 4,5 років.
EN: ABSTRACT The dissertation studies the scientific and applied issues of supplying a particular range of voltage changes on the current collector of the electric motive power at the decentralized power system. The work analyzes the power supply system of the DC voltage mode of elec-tric transport. The experiments show that the actual DC traction power supply is not capable of providing the sufficient traction network power while implementing the high-speed traffic. The mathematical model allows performing calculations of the distributed traction power supply system with alternative sources of electric power. It involves using the regu-larities of the change in the traction network resistance with any number of traction substa-tions and boost points. In combination with the functions of current distribution and the dis-tribution of subsystem potentials make it possible to formalize electrotechnical calculations of electric traction systems and proceed from discrete to continuous representation. The system of limiting the minimum voltage level on the current collector of the elec-tric motive power is recommended to narrow the voltage variation range and reduce power losses in the traction network for 30 %. The rational level of the minimum voltage value limits in the contact network of the distributed power supply system is determined; it is 93% of traction substation open-circuit voltage and determined by the criterion of minimum power losses in the traction network. Ensuring a rational level of voltage in the traction net-work allowed, performing the same train operation on the area, to reduce the energy losses by 29% compared with the voltage limitation in the traction network at 3000 V and 64% compared with the voltage limitation in the traction network at 2900 V. On the basis of the developed model for calculating the distributed traction power supply system, the sensory method was improved for optimization the location of the boost point installation. This method allows reducing the electric power consumption for trains traction and power losses in the traction network while minimizing the installed power of the boost points providing voltage level on the current collector of the electric motive power. In order to implement a decentralized power supply system, a structure is proposed to use the installation of the distributed solar power generators as a power source. The system optimal topologies of alignment and transient DC/DC converters are defined. For the transi-ent converter, the bridge circuit is chosen, which allows to reduce the load of semiconductor keys by 50% in comparison with the half-bridge circuit at peak currents. For the DC / DC converters in the system of solvers transformers, the most advanced magnetic material and the operating frequency of the intermediate AC links are proposed, which allows to reduce the specific losses in the magnetic circuit by 27% and significantly reduce the mass-gauge values of the transformer. The calculations made for the electrified area of Pridneprovskaya Railway showed that during performing a given schedule of motion, the use of the developed system provides a predetermined value of the lower level of voltage on the current collector of the electromotive force, thereby reducing the loss of electric energy in the traction network by 30% from the existing level, and narrowing the range of change voltage by 30 %. The feasibility and economic calculations have shown that the modernization of the DC electric traction system, having relative capital-intensive costs, is characterized by a pay-back period by 4,5 years.
Описание: Захист — 3 липня 2018 р. Косарєв Євген, Косарев Евгений, Kosarev Eugene, Kosariev Yevhen — https://orcid.org/0000-0003-3574-7414
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/10520
Располагается в коллекциях:Автореферати дисертацій
Інші праці КІСЕ

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
aref_KosarievYe.pdf1,48 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.