Dynamic Behavior of Two-Span Continuous Concrete Bridges under Moving of High-Speed Trains

Loading...
Thumbnail Image
Date
2017
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпро
Abstract
EN: Purpose. The scientific work provides a comparison of the results of the movement of a high-speed passenger train across the bridge, obtained as a result of finite element modeling in the SAP2000 software package, and real tests of a double-span concrete railway bridge. Analysis of the rigid characteristics of flying structures. Methodology.The numerical method presented in this study shows valid results concerning the dynamic analysis of the behavior of bridges in conditions of high-speed train traffic. The factors influencing the dynamic behavior of bridges under moving loads, the influence of design parameters and rolling stock, as well as the interaction of the train and spans are determined. The system was used in the form of moving concentrated forces simulating the axes of the train. Findings. Maximum movements and accelerations were obtained as a result of the dynamic calculation for different speeds of the train and compared with practical tests. The correctness of the model of a span structure with regard to continuous ferroconcrete spans was verified. Originality. Within the framework of the work, the latest test results were used, including those with speeds calculated on the prospect of rail passenger traffic. For these tests, a model of a span structure was developed. Practical value. The results of the research can be used to plan the introduction of high-speed train traffic on existing and planned flying structures of reinforced concrete bridges. An approach to the design of span structures that will be effective when passing high-speed passenger trains is implemented.
UK: Мета. Наукова робота передбачає порівняння результатів руху високошвидкісного пасажирського по-їзда по мосту, отриманих внаслідок моделювання методом кінцевих елементів у програмному комплексі SAP2000, та реальних випробувань двопрогінного залізобетонного залізничного моста. А також аналіз жорсткісних характеристик прогонових будов. Методика. Система чисельного методу, представлена в цьому дослідженні, показує обґрунтовані результати, що стосуються динамічного аналізу поведінки мостів в умовах швидкісного руху поїздів. Визначено фактори, що впливають на динамічну поведінку мостів при рухомих навантаженнях, вплив проектних параметрів та рухомого складу, а також взаємодія поїзда й прольотів. Система використана у вигляді рухомих зосереджених сил, що моделюють осі поїзда. Результати. Були отримані максимальні переміщення й прискорення в результаті динамічного розрахунку для різних швидкостей руху поїзда та порівняні з практичними випробуваннями. Перевірена коректність моделі прогонової будови щодо нерозрізних залізобетонних прогонових будов. Наукова новизна. В рамках роботи використані новітні результати випробувань, в тому числі зі швидкостями, розрахованими на перспективу залізничних пасажирських перевезень. За даними випробування була розроблена і модель прогонової будови. Практична значимість. Результати досліджень можуть використовуватися для планування впровадження високошвидкісного руху поїздів за існуючими та проектованими пролітними будовами залізобетонних мостів. Виконано підхід до розробки конструкцій прогонових будов, які будуть ефективні при пропуску високошвидкісних пасажирських поїздів.
RU: Цель. Научная работа предусматривает сравнение результатов движения высокоскоростного пассажирского поезда по мосту, полученных вследствие моделирования методом конечных элементов в программном комплексе SAP2000, и реальных испытаний двухпролётного железобетонного железнодорожного моста. А также анализ жесткостных характеристик пролётных строений. Методика. Система численного метода, представленная в этом исследовании, показывает обоснованные результаты, касающиеся динамического анализа поведения мостов в условиях скоростного движения поездов. Определены факторы, влияющие на динамическое поведение мостов при движущихся нагрузках, влияние проектных параметров и подвижного состава, а также взаимодействие поезда и пролетов. Система использована в виде движущихся сосредоточенных сил, моделирующих оси поезда.Результаты. Были получены максимальные перемещения и ускорения в результате динамического расчёта для разных скоростей движения поезда и сравнены с практическими испытаниями. Проверена корректность модели пролётного строения касательно неразрезных железобетонных пролётных строений. Научная новизна. В рамках работы использованы новейшие результаты испытаний, в том числе со скоростями, рассчитанными на перспективу железнодорожных пассажирских перевозок. По данным испытания была разработана и модель пролётного строения. Практическая значимость. Результаты исследований могут использоваться для планирования внедрения высокоскоростного движения поездов по существующим и проектируемым пролётным строениям железобетонных мостов. Выполнен подход к разработке конструкций пролётных строений, которые будут эффективны при пропуске высокоскоростных пассажирских поездов.
Description
O. Marinichenko: ORCID 0000-0002-9296-9614
Keywords
dynamic interaction, concrete bridges, continuous bridge, high-speed train, SAP2000, динамічна взаємодія, бетонні мости, нерозрізний міст, швидкісний поїзд, динамическое взаимодействие, железобетонные мосты, неразрезной мост, высокоскоростной поезд, КМТ
Citation
Marinichenko, O. Dynamic Behavior of Two-Span Continuous Concrete Bridges under Moving of High-Speed Trains / O. Marinichenko // Наука та прогрес транспорту. – 2017. – № 5 (71). – С. 124–130. – doi: 10.15802/stp2017/115385.