Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/10240
Название: Методологія розрахунків залізничної колії при взаємодії з швидкісним рухомим складом
Другие названия: Методология расчетов железнодорожного пути при взаимодействии со скоростным подвижным составом
Methodology for Calculating the Railway Track at Interaction with Fast-speed Rolling Stock
Авторы: Курган, Дмитро Миколайович
Ключевые слова: верхня будова колії
швидкісний рух
високошвидкісний рух
взаємодія колії і рухомого складу
напружено-деформований стан
розрахунки колії на міцність
динамічний прогин
теорія пружності
поширення хвиль
ентропія
пасажирський рух
життєвий цикл
верхнее строение пути
скоростное движение
высокоскоростное движение
взаимодействие пути и подвижного состава
напряженно-деформированное состояние
расчеты пути на прочность
динамический прогиб
теория упругости
распространение волн
энтропия
пассажирское движение
жизненный цикл
permanent way
fast-speed railway
high-speed railway
rolling stocktrack interaction
stress-strain state
track calculations for strength
dynamic deflection
elasticity theory
distribution of waves
entropy
passenger traffic
life cycle
КККГ
Дата публикации: сен-2017
Издательство: Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна
Библиографическое описание: Курган, Д. М. Методологія розрахунків залізничної колії при взаємодії з швидкісним рухомим складом : автореф. дис. ... д-ра техн. наук: 05.22.06, 27 / Д. М. Курган ; Дніпропетр. нац. ун-т залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. — Дніпро, 2017. — 35 с.
Краткий осмотр (реферат): UK: АНОТАЦІЯ Дисертація присвячена проблемі створення методології (системи стратегій, методів і засобів) розрахунків залізничної колії при взаємодії з швидкісним рухомим складом. У роботі проаналізовано технічний стан колійної інфраструктури та наявність наукового забезпечення для впровадження швидкісного руху поїздів. Розроблено рекомендації щодо удосконалення існуючих аналітичних методів розрахунку напружено-деформованого стану залізничної колії з обґрунтуванням меж їх застосування. Створено математичну модель взаємодії колії та рухомого складу, яка дозволить визначати напружено-деформований стан залізничної колії з повноцінним просторово-часовим урахуванням динаміки прогину підрейкової основи, що забезпечить можливість виконання розрахунків для умов швидкісного й високошвидкісного руху поїздів. Проаналізовано особливості впливу сучасного пасажирського рухомого складу на напружено-деформований стан залізничної колії за результатами комплексу теоретичних і експериментальних досліджень. Визначено технічні параметри конструкції колії та умови її експлуатації, за яких можливо виникнення динамічних процесів взаємодії, що виходять за межі застосування квазістатичних методів розрахунків. Встановлено узагальнені закономірності та залежності для врахування динамічного прогину підрейкової основи в сучасних моделях взаємодії залізничної колії з рухомим складом. Розроблено метод оцінки впливу швидкісного пасажирського руху в сучасних умовах на життєвий цикл експлуатації ділянки.
RU: АННОТАЦИЯ Диссертация посвящена проблеме создания методологии (системы стратегий, методов и способов) расчетов железнодорожного пути при взаимодействии со скоростным подвижным составом. В работе проанализировано техническое состояние путевой инфраструктуры и наличие научного обеспечения для введения скоростного движения поездов. Разработаны рекомендации для усовершенствования существующих аналитических методов расчетов напряженно-деформированного состояния железнодорожного пути с обоснованием границ их использования. Разработана пространственная модель динамических деформаций железнодорожного пути на основе теории упругости, которая дает возможность определять напряженно-деформированное состояние железнодорожного пути с полноценным пространственно-временным учетом динамики прогиба подрельсового основания. Проведен анализ особенностей влияния современного пассажирского подвижного состава на напряженно-деформированное состояние железнодорожного пути на основе комплекса теоретических и экспериментальных исследований. Установлены обобщенные закономерности и аналитические зависимости для учета динамического прогиба подрельсового основания в современных моделях взаимодействия пути и подвижного состава. Разработан метод оценки влияния скоростного пассажирского движения в современных условиях на жизненный цикл эксплуатации участка на основе энтропии системы.
EN: ABSTRACT The technical condition of the railway infrastructure and the availability of scientific support for the introduction of trains fast-speed movement has been analyzed. Recommendations for the improvement of existing analytical methods for calculating the stress-strain state of the railway track with the justification of their applicability bounds has been developed. Improved the method of analytical calculations of the stress-strain state for the railway track to take into account the uneven elasticity of the rail support. Proposed analytical expressions and correction factors allow, in contrast to existing methods, to take into account both local changes in the modulus of rail support elasticity and connection of sections of a constructively different stiffness when performing practical calculations of the railway track for durability. Justified values of speeds for various structures and operating conditions of the track, at which the full deflection of the rail fails to realize itself, that determines the adequate use boundaries of quasi-static methods of calculations were obtained. The mathematical model of the rolling stock-track interaction has been developed, which will allow determining stress-strain state of the railway track with a complete spatial-temporal account of the deflection dynamics of the rail support. It will enable the implementation of calculations, including for conditions of fast-speed and high-speed movement of trains. The dynamic outline of the space of the railway track that interacts with the rolling stock was taken into account. Mathematical models of rolling stocktrack interaction created by such principles, in contrast to the existing ones, make it possible to determine the stress-strain state of the railway track with a complete spatialtemporal account of the deflection dynamics of the rail support, which provides the possibility of performing calculations for conditions of fast-speed and high-speed movement of trains. The peculiarities of the modern passenger rolling stock impact on the stress-strain state of the railway track based on results of a complex of theoretical and experimental studies has been analyzed. Expanded impact regularities of modern passenger trains on the stress-strain state of the railway track, based both on theoretical and experimental research. Obtained results broaden the existing concepts concerning distribution law of dynamic load on the track and allow justifying the choice of calculated forces when performing calculations for train speeds of 160 km / h and above. Generalized regularities and dependencies for taking into account the dynamic deflection of the rail support in up-to-date models of rolling stock-track interaction has been established. The technical parameters of the track structure and the conditions of its operation, at which it is possible the emergence of dynamic interaction processes that go beyond the use of quasi-static methods of calculation has been determine. Mathematical dependencies that allow analytically determining the outline of the area space of the rail support taking part in the interaction at a given timestamp of the calculation were obtained. They can be used to solve the problems of installing the reinforcement layers, protective structures, justification of the calculated space size when simulation of the railway track with finite element methods, etc. Theoretically grounded stiffness coefficients and dissipation of the railway track as a component for calculating the dynamics of rolling stock in up-to-date models based on systems of equations and compounded on the Lagrange-d'Alamber principle were obtained. The set values, in contrast to those given in other sources, have a substantiated dependence in relation to the structure of the track and speeds of movement. Analytical methods for assessing the life cycle of railway track sections based on entropy of system were developed. The use of entropy made it possible to represent the aging of the railway track during the time between maintenance as probabilistic process of strain accumulation in reaction to the external load, expressed through the indices of mechanical work. This approach, unlike the existing ones, allows defining the terms of operation of the railway track not only by missed tonnage, but also taking into account the structure of train traffic, including the impact of fast-speed and high-speed passenger traffic.
Описание: Захист — 2 листопада 2017 р. orcid.org/0000-0002-9448-5269
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): http://eadnurt.diit.edu.ua/jspui/handle/123456789/10240
Располагается в коллекциях:Автореферати дисертацій

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
Kurhan - author's abstract.pdf1,5 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.