Determining Permissible Speed of Tilting Train in Curved Track

Loading...
Thumbnail Image
Date
2017
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Дніпровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпро
Abstract
ENG: Purpose. The main purpose of the article is to determine the permissible speed of the air-cushioned tilting train in curved track and to justify the expediency of operating this type of rolling stock on the railways of Ukraine to increase the speed, improve the passenger comfort and save the energy due to more uniform high-speed train driving. Methodology. The determination of the maximum permissible speed of the tilted train in curved track involves the use of methods of linear and vector algebra and empirical formulas for applied scientific and technical research. The calculation of the maximum speed is based on the principle of calculating centrifugal force for the velocities that meet the safety criteria of movement on the horizontal unbalanced acceleration in the stable radius curve. Findings. The results of the calculations showed that in the 1000 m radius curved track section, provided the passenger comfort, the maximum permissible speed of the train without forced tilt is 132 km/h, and with the forced tilt – 189 km/h. The velocity gain in the curve is about 30% and up to 10% on the section (depending on the number of curves). Originality. The method of determining the permissible speed of the tilted train in curved track is improved, which consists in determining the permissible centrifugal force acting on the train in the stable radius curve, taking into account the passenger comfort conditions. Practical value. This method allows accurately determining the permissible speed on the condition of passenger comfort in the curved section and the required additional tilt angle of the train, depending on the speed, curve radius and canting. Enhanced speed and comfort of passenger trains in the future will increase the demand for rail services among the population and strengthen the position of rail transport in Ukraine’s transport system.
UKR: Мета. Головною метою статті є визначення допустимої швидкості руху поїзда на пневматичному підвішуванні з примусовим нахилом кузова в кривій ділянці колії та обґрунтування доцільності експлуатації даного типу рухомого складу на залізницях України. Це необхідно для збільшення швидкості руху, підвищення комфорту пасажирів та економії енергоресурсів за рахунок більш рівномірного швидкісного режиму ведення поїзда. Методика. Визначення максимальної допустимої швидкості руху поїзда в кривій з примусовим нахилом кузова передбачає застосування методів лінійної, векторної алгебри та емпіричних формул для прикладних науково-технічних досліджень. В основі розрахунку максимальної швидкості руху закладений принцип розрахунку відцентрової сили для швидкостей руху, які відповідають критеріям безпеки руху по горизонтальному незагашеному прискоренню в кривій сталого радіуса. Результати. Отримані розрахунки показали, що в кривій ділянці колії радіусом 1 000 м, за умови комфортабельності пасажирів, максимальна допустима швидкість руху поїзда без примусового нахилу кузова складає 132 км/год, а з примусовим нахилом кузова – 189 км/год. Приріст швидкості в кривій дорівнює близько 30 %, та до 10 % – на ділянці (в залежності від кількості кривих). Наукова новизна. Авторами удосконалено метод визначення допустимої швидкості поїзда з примусовим нахилом кузова в кривій. Він полягає у визначенні допустимої відцентрової сили, яка діє на поїзд у кривій сталого радіуса з урахування умов комфортабельності пасажирів. Практична значимість. Даний метод дозволяє досить точно визначити допустиму швидкість руху (за умови комфортабельності пасажирів) у кривій ділянці та необхідний додатковий кут нахилу поїзда в залежності від швидкості, радіуса кривої та підвищення зовнішньої рейки. Збільшення швидкості руху та комфорту пасажирських поїздів у майбутньому призведе до збільшення попиту на послуги залізничного транспорту серед населення та зміцнення позицій залізничного транспорту в транспортній системі України.
RUS: Цель. Главной целью статьи является определение допустимой скорости движения поезда на пневматической подвеске с принудительным наклоном кузова в кривом участке пути и обоснование целесообразности эксплуатации данного типа подвижного состава на железных дорогах Украины для увеличения скорости движения, повышения комфорта пассажиров и экономии энергоресурсов за счет более равномерного скоростного режима ведения поезда. Методика. Определение максимальной допустимой скорости движения поезда в кривой с принудительным наклоном кузова предусматривает применение методов линейной, векторной алгебры и эмпирических формул для прикладных научно-технических исследований. В основе расчета максимальной скорости движения заложен принцип расчета центробежной силы для скоростей движения, которые соответствуют критериям безопасности движения по горизонтальному непотушенному ускорению в кривой постоянного радиуса. Результаты. Полученные расчеты показали, что в кривом участке пути радиусом 1 000 м, при условии комфортабельности пассажиров, максимальная допустимая скорость движения поезда без принудительного наклона кузова составляет 132 км/ч, а с принудительным наклоном кузова – 189 км/ч. Прирост скорости в кривой составляет около 30 %, и до 10 % – на участке (в зависимости от количества кривых). Научная новизна. Усовершенствован метод определения допустимой скорости поезда с принудительным наклоном кузова в кривой, который заключается в определении допустимой центробежной силы, действующей на поезд в кривой постоянного радиуса с учетом условий комфортабельности пассажиров. Практическая значимость. Данный метод позволяет достаточно точно определить допустимую скорость движения (по условию комфортабельности пассажиров) в кривой и необходимый дополнительный угол наклона поезда в зависимости от скорости, радиуса кривой и возвышения наружного рельса. Увеличение скорости движения и комфорта пассажирских поездов в будущем приведет к увеличению спроса на услуги железнодорожного транспорта среди населения и укрепит позиции железнодорожного транспорта в транспортной системе Украины.
Description
M. Kapitsa: ORCID 0000-0002-3800-2920; D. Bobyr: ORCID 0000-0003-1441-3861; A. Desiak: ORCID 0000-0001-8650-5242
Keywords
high-speed transport, rolling stock, body tilt system, centrifugal force, resultant force, curve radius, canting, високошвидкісний транспорт, рухомий склад, система нахилу кузова, відцентрова сила, рівнодіюча сила, радіус кривої, підвищення зовнішньої рейки, высокоскоростной транспорт, подвижной состав, система наклона кузова, центробежная сила, равнодействующая сила, радиус кривой, возвышения наружного рельса, КЛ
Citation
Kapitsa, M. Determining Permissible Speed of Tilting Train in Curved Track / M. Kapitsa, D. Bobyr, A. Desiak // Наука та прогрес транспорту. – 2017. – № 4 (70). – С. 29–40. – doi: 10.15802/stp2017/109537.